ایرانیان جهان
آیا حزب "علی باباجان" عرصه را بر اردوغان تنگ می کند؟
يکشنبه 3 شهريور 1398 - 16:07:31
ایرانیان جهان -
آیا حزب "علی باباجان" عرصه را بر اردوغان تنگ می کند؟
k ٢.٤
٢
ایسنا / متن پیش رو در ایسنا منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
جنبش سیاسی جدید در دست تشکیل از سوی علی باباجان با حمایت عبدالله گل، رییس جمهور سابق ترکیه نه فقط توجه محافل قدرت در ترکیه بلکه همچنین توجه شهروندان عادی این کشور را نیز جلب کرده است؛ شهروندانی که بسیاری از آنها باباجان را یک فرد شریف دانسته و از تشکیل حزبی جدید از سوی او استقبال می‌کنند.
به گزارش ایسنا، پایگاه "احوال" در گزارشی درباره اقبال عامه مردم در ترکیه به علی باباجان علی باباجان معاون نخست وزیر سابق ترکیه و عضو سابق حزب حاکم عدالت و توسعه می‌نویسد:
«عملکرد باباجان به عنوان معاون نخست وزیر سابق در امور اقتصادی پیش از آنکه او در 2015 به حاشیه رانده شود به حزب حاکم عدالت و توسعه کمک کرد عملکرد اقتصادی تاثیرگذاری به جا بگذارد. برنامه‌های اخیر او برای تشکیل یک جنبش سیاسی جدید که انتظار اعلام رسمی آن در ماه سپتامبر می‌رود موجب شده که رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه، باباجان و همپیمانانش را به عنوان "خائن" محکوم کند.
اردوغان این مساله که باباجان قادر باشد بخش عمده‌ای از آرای حزبش را تصرف کند مردود دانسته است، اما این چهره سرشناس سابق حزب عدالت و توسعه همچنان محبوب و در خاطر بسیاری از ترکیه‌ای‌ها به عنوان یک چهره "صادق و پاکدست" در عرصه سیاست باقی مانده است. این پاسخی است که ما تقریبا از هر شخصی در خیابان‌های استانبول به هنگام پرسش درباره باباجان شنیدیم، اما عده‌ای نیز بودند که گفتند هرگز از باباجان حمایت نمی‌کنند و این نشان‌ می‌دهد اتهام‌زنی‌های اردوغان و صحبتهایش علیه باباجان بی‌تاثیر نبوده‌اند.
تعداد زیادی از مردم ترکیه همچون "مهمت شکر" اکنون از حزب عدالت و توسعه فاصله گرفته و از تشکیل حزب جدید باباجان استقبال می‌کنند.
مهمت شکر اظهار کرد: من به باباجان رای خواهم داد زیرا حزب عدالت و توسعه در حال ضعیف شدن بوده و نیاز داریم یک جایگزین برای آن پیدا کنیم. باباجان یک فرد بسیار صادق است و من دوست دارم خود او رهبری کننده باشد.
"شکیب بیاض‌ترک" یک رای‌دهنده حامی سابق حزب عدالت و توسعه گفت: موافقم که باید یک حزب سیاسی جدید روی کار بیاید. او گفت که از نظر او باباجان یک شخص و سیاستمدار صادق و یک رهبر خوب و شایسته برای رای‌دهندگان ما است. با این حال تعدادی از مردم نیز با باباجان مخالفت داشتند.
بسیاری معتقدند عملکرد ضعیف حزب عدالت و توسعه در انتخابات محلی سال جاری میلادی انگیزه اقدامات باباجان و احمد داوود اوغلو نخست وزیر سابق ترکیه برای تشکیل یک جنبش سیاسی جدید است. با این حال اردوغان همچنان از حمایت تعداد عظیمی از مردم ترکیه برخوردار است و بنابراین او سیاستمداران عضو سابق حزب عدالت و توسعه را متهم به "خنجر زدن از پشت" به خودش و ایجاد شکاف در میان وفاداران کرده است.
این معاون نخست وزیر سابق ترکیه گفته است که حزب جدید او قرار است لیبرال و حامی غرب باشد و این نشان‌دهنده تغییر خط‌ مشی‌ او و در پیش گرفتن یک سیاست خارجی متفاوت از حزب عدالت و توسعه خواهد بود. سیاست خارجی حزب عدالت و توسعه هم اکنون ترکیه را وارد چند سری تعارض با همپیمانان غربی بر سر مسائلی نظیر خرید سامانه دفاع موشکی از روسیه و حق اکتشاف و حفاری منابع انرژی در شرق مدیترانه کرده است.
در عین حال یکسری رای‌دهندگان حامی حزب اپوزیسیون "مردم جمهوری‌خواه" ترکیه هم متمایل به حمایت از تشکیل این حزب جدید برای دلایل تاکتیکی هستند.
یکی از این رای‌دهندگان به نام "اسماعیل ترک دوغان" گفت: این برای باباجان خوب است که یک حزب جدید تشکیل دهد و همچنین خوب است که تعداد احزاب سیاسی افزایش یابند و این موضوع دولت فعلی را کمی متزلزل خواهد کرد. این دولت هم‌اکنون نشانه‌هایی از تضعیف جایگاه را نشان می‌دهد.
وی افزود: من فکر می‌کنم این حزب اگر بتواند بخشی از آرای رای‌دهندگان حزب عدالت و توسعه را به خود اختصاص دهد یک موفقیت به دست خواهد آورد. در فاز اول من فکر می‌کنم این حزب بین 15 تا 20 درصد رای کسب خواهد کرد.
یک رای دهنده ملی‌گرا به نام "محمود کارادمیر" نیز جنبش جدید باباجان را یک گام مثبت برای ترکیه می‌داند هرچند که او گفت که در انتخابات محلی قبلی به کاندیدای حزب عدالت و توسعه رای داده است.»

http://www.ilandnews.ir/fa/News/85168/آیا-حزب-"علی-باباجان"-عرصه-را-بر-اردوغان-تنگ-می-کند؟
بستن   چاپ