ایرانیان جهان
با اعزام یک پاس‌ناو و هواپیمای شناسایی در سال 2020؛
استرالیا با نقشی «محدود» به ائتلاف دریایی آمریکا در تنگه هرمز پیوست
چهارشنبه 30 مرداد 1398 - 4:32:21 PM
ایرانیان جهان-اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا اعلام کرد این کشور به ائتلاف دریایی آمریکا برای آنچه محافظت از دریانوردی در تنگه هرمز خوانده شده، خواهد پیوست.

موریسون در پاسخ به این پرسش که آیا تصمیم استرالیا به کمپین فشار حداکثری آمریکا علیه ایران کمک می‌کند، گفت: «این مربوط به آزادی کشتیرانی است. این‌ها مسائل کاملا جداگانه‌ای هستند و من فکر می‌کنم قاطی کردن این موضوعات از روی ناآگاهی خواهد بود.»

نخست وزیر استرالیا همچنین با اشاره به میزان نفت عبوری از تنگه هرمز، تصمیم کشورش را صرفا اقتصادی دانست و اظهار داشت: «15 تا 16 درصد نفت خام و 25 تا 30 درصد نفت پالایش شده به مقصد استرالیا از تنگه هرمز عبور می‌کند. پس این یک تهدید بالقوه علیه اقتصاد ماست.»

استرالیا قرار است با یک ناو محافظ و یک فروند هواپیمای شناسایی به ائتلاف آمریکایی بپیوندد. محل رسمی استقرار این تجهیزات در مرکز فرماندهی عملیات ائتلاف در بحرین خواهد بود.

نخست وزیر استرالیا البته تاکید کرد که کمک این کشور محدود خواهد بود. او گفت: هواپیمای شناسایی تا پایان سال جاری میلادی اعزام نخواهد شد و ناو محافظ هم برای شش ماه از سال آینده در تنگه هرمز حضور خواهد داشت و البته این موجب نخواهد شد که از وظافیش در اقیانوس آرام و نزدیکی استرالیا منحرف شود.

موریسون همچنین تاکید کرد که پیش از اعلام این تصمیم، با بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، و مایک پومئو، وزیر خارجه آمریکا گفتگو کرده است.

نخست وزیر استرالیا درباره کشیده شدن کشورش به جنگی دیگر در خاورمیانه به رهبری آمریکا را رد کرد و با اشاره به مشارکت انگلیس در این ماموریت، آن را نشانه‌ای برای اهداف گسترده‌تر دانست.

تا کنون به جز استرالیا دو کشور انگلیس و بحرین برای مشارکت در طرح آمریکا اعلام آمادگی کرده اند.

انگلیس در ابتدا نسبت به این طرح تردید داشت و به دنبال تشکیل یک ائتلاف اروپایی بود، اما پس از پاسخ سرد اروپایی ها، به ائتلاف آمریکایی پیوست. بحرین هم میزبان پایگاه پنجم نیروی دریایی آمریکا است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/84840/استرالیا-با-نقشی-«محدود»-به-ائتلاف-دریایی-آمریکا-در-تنگه-هرمز-پیوست
بستن   چاپ