ایرانیان جهان
رتبه خوبی در تجاری سازی علم نداریم
سه شنبه 5 تیر 1397 - 7:10:58 AM
ایرنا
سرزمین ایرانیان- محمدابراهیم مداحی روز دوشنبه در کنفرانس خبری آغاز به کار مرکز تربیت مدیران راهبردی جهادی آینده، با بیان این که انتقال دانش به اسم آموزش، تولید دانش به اسم پژوهش و تجاری سازی از اهداف نظام آموزش عالی است، افزود: فارغ التحصیلان ما چیزهایی را فرا می گیرند که کافی نیست و آنان باید آموزش های کاربردی را هم بیاموزند.
وی تربیت مدیران راهبردی را یکی از راهکارهای مناسب در نظام آموزشی و پژوهشی کشور دانست و تصریح کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام و جهاد دانشگاهی به این تفاهم رسیده اند که با ظرفیت های موجود، مرکز تربیت مدیران راهبردی جهادی آینده را به صورت قانونمند، استاندارد قابل قبول و کارامد راه اندازی کنند.
مداحی اظهار امیدواری کرد که این مرکز بتواند با نگاه سیاست سازی، سیاست پژوهشی و تفکر راهبردی محصولاتی اعم از نرم افزار، سخت افزاری و مغز افزاری تولید کند.
رئیس کمیسیون چشم انداز و امور نخبگان دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی مبنی بر محل و تضمین بکارگرفته شدن افراد تربیت شده در مسئولیت راهبردی نیز گفت: تضمینی وجود ندارد ، به واقع ما مسئول تربیت مدیران راهیردی هستیم، هر چند آماده سازی زیرساخت ها برای حضور این افراد بر عهده ما است تا بتوانیم آنان را در مراکز تصمیم ساز شرکت دهیم.
وی در ادامه اظهار داشت: سیاست های اصل 44 بر کاهش تصدی گری دولت تاکید دارد و امروزه این اتفاق درحال شکل گیری است و به همین دلیل در بازار غیردولتی، جز کارآمدی حرفی دیگری برای گفتن وجود ندارد.
مداحی با اشاره به اینکه شرایط ما را به سمت کارآمدی پیش می برد، گفت: ما باید مدیران را تربیت کنیم و آماده این شرایط باشیم.

** آموزش از ارکان اصلی توسعه است
معاون آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی نیز در این کنفرانس، آموزش را از ارکان اصلی توسعه اقتصادی اعلام کرد و گفت: جهاد دانشگاهی نیز یکی از وظائف خود را آموزش قرار داده است.
دکتر سید سعید هاشمی افزود: نگاه ما به آموزش مهارت محور بوده و به این موضوع در جهاد دانشگاهی توجه ویژه ای شده است.
وی توسعه آموزش عالی را مناسب ارزیابی کرد و گفت: بیش از 4 میلیون دانشجو در کشور مشغول تحصیل هستند و تعداد زیادی فارغ التحصیل مهندسی در کشور وجود دارد.
هاشمی بر انتخاب مدیران براساس لیاقت و شایستگی تاکید کرد و گفت: انتخاب مدیران اغلب براساس قواعد علم مدیریت نیست و این اشکال جدی است که باید برطرف شود.
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه در خیلی از مواقع این موضوع با آموزش قابل اصلاح نیست، گفت: مدیران ارشد به آموزش بیشتری نیاز دارند و باید نسبت به تربیت نسل جدید و جایگزین کردن آنان ، اقدام جدی تری انجام گیرد.
پیرو مصوبه شورای عالی اداری در خصوص نحوه انتخاب و انتصاب مدیران حرفه ای پست های کلیدی و مدیریتی، مرکز تربیت مدیران راهبردی جهادی آینده که حاصل تعامل کمیسیون چشم انداز و نخبگان دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام و جهاد دانشگاهی می باشد، راه اندازی شده است.
این مرکز با هدف ارتقای سطح دانش، بینش و مهارت های مدیریتی برای مدیران کشور، ایجاد پشتوانه علمی، فکری و اندیشه ای از طریق آموزش جهت شایسته گزینی و شایسته سالاری در انتخاب مدیران آینده کشور راه اندازی شده است.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/8434/رتبه-خوبی-در-تجاری-سازی-علم-نداریم
بستن   چاپ