ایرانیان جهان
تقویت دیپلماسی علمی راهکار ارائه تصویر حقیقی ایران در عرصه بین‌الملل
دوشنبه 28 خرداد 1397 - 6:42:27 AM
ایسنا
سرزمین ایرانیان- دکتر محمود نیلی احمدآبادی ضمن اعلام این مطلب بر اهمیت توسعه ارتباطات بین‌المللی دانشگاه‌ها تاکید کرد و افزود: دیپلماسی علمی و فرهنگی می‌تواند بر قدرت یک دیپلماسی رسمی تاثیرگذار باشد. بطوریکه این نوع دیپلماسی موجب شده بخش بزرگی از روشنفکران بزرگ دنیا مخالف تصمیمات رئیس جمهور آمریکا در عرصه‌های مختلف باشند زیرا آنها به دلیل ارتباطی که با دانشمندان ایرانی داشته‌اند، به این نتیجه رسیده‌اند که عملکرد و سیاست‌های آمریکا در برابر ایران صحیح نیست.

وی در ادامه تصریح کرد: نفوذ بدنه دانشگاهی ایران در بین روشنفکران دنیا در ارائه چهره واقعی و حقیقی از کشورمان به دنیا بسیار موثر است. بنابراین لازم است دیپلماسی علمی قوی در این زمینه شکل بگیرد و دانشگاه‌ها در جهت تقویت این نوع دیپلماسی بیش از گذشته تلاش کنند.

رئیس دانشگاه تهران از برگزاری جلسه مشترک هم‌اندیشی با روسای دانشگاه‌های بزرگ روسیه خبر داد و گفت: علاوه بر این برنامه، تصمیم داریم کنفرانس مشترک دیگری با حضور دانشگاه‌های دو کشور و همینطور بنیادهای علمی- آموزشی کشورهای اروپایی و پنج دانشگاه بزرگ کشور که کنسرسیوم پنج‌گانه هستیم را در آبان ماه امسال با هدف مشارکت بین دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی اروپایی و بنیادهایی که از فعالیت‌های علمی پشتیبانی می‌کنند،‌ برگزار کنیم.

به گفته وی، بنیادهای فوق از کشورهایی نظیر اتریش، آلمان، فرانسه و غیره... حضور دارند و در حال حاضر هماهنگی‌های لازم برای برگزاری این برنامه در حال انجام است.

رئیس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: خوشبختانه دیپلماسی علمی در دانشگاه‌های کشور در جریان است و حضور دانشجویان و اساتید خارجی در کشور به همراه انجام پروژه‌های مشترک با دانشگاه‌های بزرگ و همچنین جلسات هم‌اندیشی به این دلیل است که ما به سمت گسترش دیپلماسی علمی گام برداشته‌ ایم.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/8372/تقویت-دیپلماسی-علمی-راهکار-ارائه-تصویر-حقیقی-ایران-در-عرصه-بین‌الملل
بستن   چاپ