ایرانیان جهان
ایران میزبان المپیاد جهانی زیست شناسی 2018 شد
سه شنبه 22 خرداد 1397 - 6:44:18 AM
ایرنا
سرزمین ایرانیان- فاطمه مهاجرانی در نشست خبری اظهار داشت:از بین 62 کشور که تاکنون برای شرکت در این المپیاد ثبت نام کرده اند 440 میهمان حضور می یابند اما با افزایش تعداد آزمون دهندگان و سرپرستان تیم ها تعداد میهمانان به 800 تا هزار نفر می رسد.
وی تصریح کرد: مراسم افتتاحیه المپیاد 24 تیرماه در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار می‌شود و رقابت ها در دانشگاه شهید بهشتی و هتل آزادی تا 30 تیرماه ادامه می یابد.
قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در کمیته راهبردی و اجرایی المپیاد جهانی زیست شناسی 2018 بیان داشت: آزمون دهندگان 250 نفر از دانش آموزان سنین 16 تا 18 سال هستند و از ایران نیز چهار نفر از دانش آموزان شرکت خواهند کرد.
قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در کمیته اجرایی المپیاد جهانی زیست‌شناسی 2018 تهران اظهار داشت: این المپیاد از سال 1366 و در سوئد آغاز شد و ایران در اولین سال توانست در بین 55 کشور رتبه دهم را به دست آورد.
مهاجرانی یادآور شد: با توجه به اینکه این المپیاد یک رویکرد مهم علمی است حدود 60 معلم زیست شناسی توسط معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش انتخاب شده اند تا به مدت سه روز در کارگاه آموزشی به منظور آشنایی با مباحث المپیاد و موضوعات روز دنیا شرکت کنند تا بتوانیم میزبان مناسبی برای شرکت کنندگان در این رقابت باشیم.
وی ادامه داد : برگزاری این المپیاد یک فرصت مناسب برای ایران است تا دیپلماسی علمی خود را ثابت کرده و تاکید کند که ایران پیام آور علم و صلح است.
قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در کمیته اجرایی المپیاد جهانی زیست‌شناسی 2018 تهران اظهار داشت : هر کشوری که رابطه دیپلماتیک با ایران دارد حق ثبت نام در این المپیاد را داشته و اتفاقات اخیر هیچ‌گونه تاثیری در این زمینه ندارد به گونه‌ای که اکنون آمریکا نیز درخواست ثبت نام و شرکت در این المپیاد را ارائه کرده است.
مهاجرانی با بیان اینکه این المپیاد در دو حوزه تئوری و عملی انجام می‌شود، گفت : از آنجا که شرکت کننده ها باید آزمایش های علمی از جمله در حوزه بیولوژیکی، زیست شناسی، مولکولی، آناتومی، تعامل محیط زیست و زیست فناوری انجام دهند، تجهیزات مورد نیاز در این زمینه خریداری شده و کار در حال انجام است.
وی ادامه داد:در حوزه تئوری نیز کمیته های علمی سوالات را طراحی کرده اند و از آنجا که این المپیاد جهانی است و از حساسیت بالایی برخوردار است تمهیدات لازم برای امنیت سوالات اندیشیده شده و دفتر مرکزی IBO ( المپیاد جهانی زیست شناسی ) نیز افرادی را در این زمینه انتخاب کرده است.
قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در کمیته اجرایی المپیاد جهانی زیست‌شناسی 2018 تهران با بیان اینکه فرایند انتخاب یک کشور برای میزبانی این المپیاد به این نحو است که آن کشور باید سه سال در رقابت شرکت کند و در نهایت پس از انتخاب، امکانات و ظرفیت‌های علمی مناسب برای میزبانی را داشته باشد.
مهاجرانی یادآورشد: همچنین پیشنهاد میزبانی المپیاد نجوم به ایران داده شده و ما در تلاش هستیم تا المپیاد سلول های بنیادین را میزبانی کنیم.
وی خاطرنشان کرد: برای برگزاری این المپیاد دستگاه‌های چون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، پارک های علم و فناوری، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، موزه علم و فناوری و وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری، جهاد کشاورزی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همکاری دارند.
مهاجرانی با اشاره به اینکه اعتبار مصوب هیات وزیران برای برگزاری این المپیاد 15 میلیارد تومان است، افزود : سال گذشته انگلیس میزبانی المپیاد جهانی زیست‌شناسی را عهده دار بود و در مجموع 70 کشور شرکت کردند.
وی تصریح کرد : ایران در طول 31 سال گذشته با شرکت در المپیادهای جهانی موفق به کسب 681 مدال شده است.
مهاجرانی در خصوص مهاجرت نخبگان نیز گفت: مهاجرت به دو روش تحصیلی و دائمی است و البته این کار اتفاق بدی نیست زیرا باید چرخش علمی و نخبگانی اتفاق بیافتد تا به پیشرفت های علمی دست پیدا کنیم و اصولا نباید به مهاجرت به عنوان یک اتفاق هزینه بر نگاه کرد بلکه باید یک سرمایه تلقی شود.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/8359/ایران-میزبان-المپیاد-جهانی-زیست-شناسی-2018-شد
بستن   چاپ