ایرانیان جهان
احتمال ایمنی در برابر استرس با مصرف پروبیوتیک ها
دوشنبه 21 خرداد 1397 - 6:43:14 AM
ایرنا
سرزمین ایرانیان- پروبیوتیک‌ها باکتری‌ها و مخمرهایی هستند که برای سلامتی بدن به ویژه برای سیستم گوارش مفیدند.
پیش از این محققان در چند مطالعه به وجود ارتباط پیچیده میان مغز و باکتری های روده انسان پی برده بودند.
برای مثال یک مطالعه نشان داده بود که نبود باکتری هایی خاص در روده انسان می تواند موجب تغییر مناطقی در مغز شود که در اضطراب و افسردگی دخیل هستند.
همچنین براساس نتایج یک مطالعه دیگر، داروهای اسید معده با اختلال در محورهای روده و مغز می توانند به افسردگی منجر شود. همچنین محققان متوجه شدند که میان سلامت روده و اختلال استرس پس از تروما ارتباط وجود دارد.
بعلاوه یک مطالعه مشخص کرد که ارتباط میان باکتری روده و آسایش عاطفی انسان یک مسیر دو طرفه است به طوری که نه تنها فقدان برخی از میکروب های مفید منجر به اختلالات خلق و خو می شود، بلکه استرس نیز درست به اندازه مصرف تنقلات به سلامت روده آسیب می زند.
بنابراین با علم به این داده ها که باکتری روده و اختلالات خلقی مرتبط هستند، می توان روشی برای اصلاح باکتری های روده به منظور محافظت از انسان در برابر استرس پیدا کرد.
اکنون محققان دانشگاه کلورادو بولدر امیدوارند که بتوانند این کار را انجام دهند. در یک مطالعه جدید مشخص شد که یک باکتری مفید دارای خواص ضد التهابی را می توان برای جلوگیری از استرس مهار کرد.
پیش از این در مطالعه دیگری که توسط محققان در همین دانشگاه انجام شده بود، موش هایی که باکتری موسوم به ycobacterium vaccae به آنها تزریق شده بود زمانی که با یک موقعیت خطرناک مواجه می شدند، کمتر مضطرب بودند و کمتر احتمال داشت که به التهاب یا کولیت مبتلا شوند.
اکنون در این مطالعه جدید محققان این باکتری را برای سه بار، به صورت هفته ای یک بار به موش های نر تزریق کردند. هشت روز پس از آخرین تزریق محققان متوجه افزایش سطح یک پروتیین ضد التهابی به نام interleukin-4 در هیپوتالاموس موش ها شدند.
آنها علاوه بر سطوح بالای این پروتیین ضد التهابی همچنین متوجه سطح پایین یک `آلارمین` یا پروتیین ایجاد کننده استرس و سطوح بالای یک گیرنده شدند که نقش اصلی آن حفظ خواص ضد التهابی سلول های ایمنی مغز است.
محققان نتیجه گرفتند که Mycobacterium vaccae اثرات حساسیت به استرس را مسدود و یک فنوتیپ پایدار مقاوم در برابر استرس در مغز ایجاد می کند.
یافته های این مطالعه در مجله Brain, Behavior, and Immunity منتشر شده است.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/8349/احتمال-ایمنی-در-برابر-استرس-با-مصرف-پروبیوتیک-ها
بستن   چاپ