ایرانیان جهان
تبدیل ردپای مولکولی به بارکد با نانو حسگر جدید
یکشنبه 20 خرداد 1397 - 6:42:12 AM
ایرنا
سرزمین ایرانیان- این سیستم متشکل از یک سطح مجهز به تعداد زیادی حسگر کوچک موسوم به متاپیکسل است که قادرند برای هر یک از ذراتی که با سطح برخورد می کند، بارکد خاصی را تولید کنند.
سپس می توان این بارکدها را با استفاده از یک فناوری های پیشرفته تشخیص الگو، از جمله شبکه های عصبی مصنوعی، تجزیه و تحلیل و طبقه بندی کرد. این فناوری راه را برای تشخیص مواد و خواص آن ها بر اساس پردازش تصویر با استفاده از هوش مصنوعی، در مقیاس بزرگ هموار می کند.
پیوندهای شیمیایی موجود در مولکول های ارگانیک دارای راستا و حالت نوسان منحصر به فردی هستند که بر نحوه جذب نور توسط آن ها تاثیرگذار است و برای هر پیوند یک ردپای خاص ایجاد می کند. معمولا برای شناسایی این ردپا و تشخیص وجود یک مولکول در ترکیب موردنظر از طیف سنج های پیچیده، حجیم و گران قیمت استفاده می شود.
اما این حسگر جدید دارای حساسیت بسیار بالایی بوده و دارای نانوساختارهایی است که در قالب متاپیکسل ها تجمیع شده و نور را در مقیاس نانو به دام می اندازند. هنگام تماس مولکول با این متاپیکسل ها نحوه جذب نور توسط مولکول، موجب تغییر رفتار متاپیکسل شده و امکان ترسیم یک نقشه پیکسلی از نحوه جذب نور را فراهم می کند. سپس این اطلاعات بدون نیاز به طیف سنج به بارکدهای خاصی تبدیل می شود.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science منتشر شده است.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/8345/تبدیل-ردپای-مولکولی-به-بارکد-با-نانو-حسگر-جدید
بستن   چاپ