ایرانیان جهان
برپایی کنفرانس بین‌المللی آکوستیک و ارتعاشات/تلاش برای ایجاد رشته مهندسی آکوستیک در مقطع ارشد
شنبه 19 خرداد 1397 - 6:23:02 AM
ایسنا
سرزمین ایرانیان- داود یونسیان با بیان اینکه بحث آکوستیک و ارتعاشات در حیطه‌های شهری، موضوعات معماری، آکوستیک ساختمان، آکوستیک ماشین‌آلات صنعتی، خودرو و وسایل نقلیه مطرح است، انجمن آکوستیک و ارتعاشات ایران را متشکل از مجموعه‌ای از متخصصین حوزه صدا و ارتعاشات کشور معرفی و خاطرنشان کرد: رویکرد اصلی این متخصصان طراحی روش و ابزاری برای کم کردن ارتعاشات نامطلوب و صداهای مزاحم است.

وی با اشاره به اینکه کنترل صدا در حیطه شهری بیشتر به لحاظ تأمین آسایش شهروندان مطرح است، موردی از این صداهای مزاحم را صدای ناشی از عبور و مرور عنوان و خاطرنشان کرد: در حال حاضر شهرداری متولی تهیه نقشه پهنه‌بندی شهر تهران به لحاظ صوتی شده و نیز در کنار برخی بزرگراه‌ها که میزان آلودگی صوتی آن‌ها بیشتر از حد مجاز است، راهکار "دیوار صوتی" را به صورت پایلوت اجرا کرده است.

رئیس انجمن آکوستیک و ارتعاشات ایران ادامه داد: در نقشه پهنه‌بندی، نقاط بحرانی شهر به لحاظ میزان آلودگی صوتی با رنگ‌ معینی که نشان از میزان آلودگی صوتی آن منطقه دارد، مشخص شده است. این در حالی است که مناطق بحرانی که طبیعتاً بعضی تقاطع ها در مرکز شهر شامل آن می‌شود، علامت‌گذاری ‌شده و طرح‌هایی  به منظور کاهش و کنترل صدا در آن‌ها اجرا می‌شود.

یونسیان برخی از طرح‌های قابل اجرا در این زمینه را دیوارهای صوتی، روکش‌های آسفالت مخصوص کاهش صدا و نیز طراحی برخی مبلمان‌های شهری که کار جذب صدا را انجام می‌دهند، نام برد و اضافه کرد: در حیطه معماری بحث کنترل صدا هم در ساختمان‌سازی و هم در مورد نوع خود ساختمان بسته به کاربرد آن مطرح است.

وی با بیان اینکه صدا در برخی ساختمان‌ها که کاربردهای به‌خصوص دارند، نمی‌تواند از حدی بیشتر باشد، به انواع مسکونی، اداری، بیمارستان‌ و کتابخانه‌ اشاره و تأکید کرد: در این میان ساختمان بیمارستان از حیث کاربرد آن از اهمیت بیشتری برخوردار است.

رئیس انجمن آکوستیک و ارتعاشات ایران سپس به تشریح کنترل و کاهش صدا در صنعت پرداخت و توضیح داد: گاهی اوقات ارتعاش، به‌ خصوص در ماشین‌آلات دوار، به‌خودی خود مخرب است و موجب کاهش عمر و پایین آمدن کارایی این سیستم‌ها می‌شود. این در حالی است که این ارتعاش گاهی سر و صدای مزاحم نیز ایجاد می‌کند.

یونسیان ضمن تأکید بر وجود استانداردها برای حد صدا در محیط‌های شهری و صنعتی، کنترل صدا در بخش صنعت را مهم دانست و اظهار کرد: چنان چه فرد مدت زیادی در معرض صدای بیش از 80 دسیبل باشد، دچار مشکلاتی همچون افت شنوایی، مشکلات داخلی، خون‌ریزی‌ اعضاء و ... خواهد شد.

وی در این زمینه ادامه داد: بحث حفظ سلامتی در محیط‌های صنعتی موضوع سابقه‌داری است که راه‌حل‌های مختلفی در مورد آن اعمال شده است. یکی از  راه‌کارهای اولیه برای جلوگیری از آسیب صدای بیش از حد مجاز در محیط‌های صنعتی استفاده از "گوشی‌های محافظ صنعتی" است.

رئیس انجمن آکوستیک و ارتعاشات ایران تصریح کرد: در صورتی که فرد بیشتر از یک ساعت در معرض صدای 94 دسی بل باشد، دچار مشکل می‌شود؛ این در حالی است که اگر میزان بلندی این صدا به 100 دسی بل برسد، مدت زمان تاب‌آوری آن به 15 دقیقه کاهش پیدا می‌کند. در صورتی که فرد بیش از این میزان  در معرض چنین صدایی قرار گیرد، شنوایی مختل شده و اثرات دائم کاهش شنوایی همچون نشنیدن برخی فرکانس‌ها اتفاق می‌افتد که این موضوع در صنعت امری شایع است.

یونسیان اضافه کرد: بحث کنترل صدا و ارتعاشات در خودرو نیز از حیث آسایش مسافرین و سرنشینان خودرو مطرح می‌شود.

وی درباره اهداف انجمن آکوستیک و ارتعاشات ایران گفت: یکی از هدف‌های انجمن این است که این حوزه را در سطح دانشگاه‌ها و صنایع کشور گسترش دهد.

رئیس انجمن آکوستیک و ارتعاشات ایران برخی فعالیت‌های این انجمن را برگزاری کارگاه‌های یک روزه آموزشی برای صنعت با توجه به نیازهای آن و برگزاری میزگردها و پنل‌های تخصصی به منظور تبادل نظر درباره معضلات پیش روی صنعت عنوان و اضافه کرد: در زمینه پهنه‌بندی صوتی شهری همکاری‌های مشترکی را با سازمان محیط  زیست آغاز کرده‌ایم.

یونسیان همچنین از تنظیم دفترچه‌ای برای رشته جدید مهندسی آکوستیک در مقطع کارشناسی ارشد و تقدیم آن به وزارت علوم خبر داد و گفت: در صورتی که با ایجاد این رشته در وزارت علوم موافقت شود، گامی در راستای گسترش و توسعه مهندسی آکوستیک برداشته می‌شود.

وی چهار جایزه در نظر گرفته شده برای این کنفرانس را در بخش‌های پایان‌نامه برتر، مهندس برتر، محقق برتر و نیز بخش مسابقه دانشجویی عنوان کرد و گفت: بخش چهارم بیشتر جنبه عملی دارد، به معنی آن که مسأله‌ای همچون "طراحی وسیله‌ای برای کاهش صدای کمپرسور" عنوان شده و دانشجویان به صورت عملی به طراحی ابزاری برای رسیدن به پاسخ این مسئله می‌پردازند.

رئیس انجمن آکوستیک و ارتعاشات ایران با اشاره به اینکه این کنفرانس هرساله متخصصین و کسانی را که نیازمند به مشاوره تخصصی هستند، گرد هم می‌آورد، افزود: امسال در بخش مسابقه دانشجویی موضوع "ساخت ابزاری برای اندازه‌گیری ارتعاش" مطرح شده است.

یونسیان درباره بخش "پایان‌نامه برتر" توضیح داد: این پایان‌نامه که موضوع آن طبیعتاً در زمینه صدا و ارتعاشات است، باید در مرز علم بوده و یک مشکل واقعی صنعت را حل کند. کمیته داوری که هر سال حدود 100 پایان‌نامه را دریافت و ارزیابی می‌کنند، در نهایت یک پایان‌نامه در هر یک از مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را به عنوان پایان‌نامه برتر اعلام می‌کنند.

 وی با بیان اینکه فردی که به عنوان "مهندس برتر در حوزه صدا و ارتعاشات" انتخاب می‌شود، باید فردی شاخص با سابقه انجام پروژه‌های موفقیت‌آمیز باشد، برخی دیگر از معیارهای انتخاب شدن مهندس برتر در این کنفرانس را انجام موفقیت آمیز کارهای مدیریتی در گذشته، طراحی و ساخت تجهیزات تولید صدا و ارتعاشات و نیز داشتن سوابق کاری مفید بیشتر از 15 سال برشمرد و گفت: در این بخش نیز کمیته‌ای متشکل از دانشگاه و صنعت به بررسی رزومه افراد می‌پردازد.

رئیس انجمن آکوستیک و ارتعاشات ایران معیارهای انتخاب محقق برتر را "معیارهای علمی" توصیف و تصریح کرد: در این مورد تعداد دانشجویان دکتری که زیر نظر آن محقق تربیت شده‌اند، کتب و مقالات علمی به نگارش درآمده و ارجاعات به آن‌ها در انتخاب فرد تعیین‌کننده هستند.

یونسیان در پایان از حضور شرکت‌های فعال در حوزه "ابزارها برای اندازه‌گیری ارتعاشات" در نمایشگاه این کنفرانس خبر داد و گفت: در ایران حدود 20 الی 30 شرکت فعال در این زمینه داریم که حوزه کاری بعضی از آن‌ها ساخت و حوزه کاری بعضی دیگر، واردات ابزارهای اندازه‌گیری اعم از بعضی میکروفون‌ها، شتاب‌سنج‌ها، سنسورهای اندازه‌گیری شتاب، ارتعاش و فشار صوت و ... است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/8333/برپایی-کنفرانس-بین‌المللی-آکوستیک-و-ارتعاشات-تلاش-برای-ایجاد-رشته-مهندسی-آکوستیک-در-مقطع-ارشد
بستن   چاپ