ایرانیان جهان
زنبورهای عسل، مفهوم صفر را درک می‌کنند
شنبه 19 خرداد 1397 - 6:15:27 AM
ایسنا
سرزمین ایرانیان- شاید زنبورها هوش زیادی نداشته باشند اما پژوهش جدیدی نشان می‌دهد که ممکن است زنبورهای عسل بتوانند موضوع پیچیده‌ای را درک کنند.

پژوهشگران دریافتند که زنبورهای عسل، توانایی درک مفهوم صفر را دارند. پژوهش‌های پیشین حاکی از این بود که این زنبورها می‌توانند برخی اعداد را بشمارند.

حیوانات کمی وجود دارند که می‌توانند مفهوم صفر را درک کنند. انسان‌ها، قابلیت درک این مفهوم را دارند اما مغز آنها، 100 میلیارد نورون دارد؛ درحالی که تعداد نورون های موجود در مغز زنبورها، کمتر از یک میلیون است.

پژوهشگران برای بررسی زنبورهای عسل، 10 زنبور را با آب حاوی شکر پرورش دادند که زیر یک کارت قرار داشت و اعداد روی کارت کمتر از اعداد موجود روی کارت کنار آن بود. آب شیرین، جایزه‌ای برای حدس درست کارتی که اعداد کمتری داشت، محسوب می‌شد.

زنبورها، به مرور زمان تشخیص دادند که مفهوم طبیعی"کمتر" چیست. نهایتا، پژوهشگران، به زنبورها، کارتی با عدد صفر نشان دادند و زنبورها توانستند در حدود 60 تا 70 درصد زمان، کارت صفر را تشخیص دهند. همچنین، تفاوت میان صفر و اعداد بزرگتر را به خوبی تشخیص دادند.

پژوهشگران سعی کردند آزمایش‌های کنترل شده‌ای را انجام دهند تا مشخص شود که زنبورها، به سادگی به کارت‌های بدون عدد جذب می‌شوند. آنها پس از سه سال، داده‌های کافی را برای نتیجه‌گیری‌های خود جذب کردند.

پیامدهای درک مفهوم صفر توسط زنبورهای عسل

توانایی درک مفهوم صفر، به ندرت در قلمرو حیوانات پیش می‌آید اما این پژوهش جدید ثابت کرد که این موضوع می‌تواند گسترده‌تر از حد تصور باشد. شاید با آموزش و آزمایش بیشتر، بتوان نشان داد که آیا حیوانات دیگر هم استعداد زنبورها را دارند یا خیر.

"آدرین دایر" (Adrian Dyer)، از نویسندگان این پژوهش گفت: ما برای مدتهای طولانی باور داشتیم که انسان‌ها، هوش درک مفهوم را دارند اما پژوهش‌های اخیر نشان داده‌اند که میمون‌ها و پرندگان نیز دارای این توانایی هستند. در هر حال، تاکنون از درک مفهوم صفر توسط زنبورها بی اطلاع بودیم.

یادگیری در مورد چگونگی عملکرد مغز زنبورها می‌تواند ما را در درک چگونگی عملکرد مغز انسان یاری دهد. از آن گذشته، درک مفهوم صفر، در خردسالان و برخی تمدن‌های باستانی مشاهده نشده است؛ از این رو دلیل درک این مفهوم توسط زنبورها، موضوع جالبی است.

این پژوهش می‌تواند الهام‌بخش پژوهشگران فعال در زمینه هوش مصنوعی باشد زیرا نشان می‌دهد که چگونه می‌توان مغز را به انجام کارهای باورنکردنی ترغیب کرد.

یافته‌های این پژوهش، در مجله " Science" به چاپ رسید.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/8331/زنبورهای-عسل،-مفهوم-صفر-را-درک-می‌کنند
بستن   چاپ