ایرانیان جهان
انرژی‌های تجدیدپذیر می‌توانند همه نیاز بشر به انرژی را تامین کنند
یکشنبه 30 اردیبهشت 1397 - 6:44:53 AM
ایسنا
سرزمین ایرانیان- آیا منابع تجدیدپذیر 100 درصد نیاز انرژی ما را تامین می‌کنند؟ بله، با توجه به تحقیقات جدید منابع تجدیدپذیر می‌توانند کاملا پاسخگوی نیازهای بشر باشند.

محققان اظهار داشتند: هیچ مانعی برای رسیدن به استفاده 100 درصدی از انرژی‌های تجدیدپذیر در آینده وجود ندارد.

این مقاله در واقع یک پاسخ مستقیم به یک مقاله در مجله Renewable and Sustainable Energy Reviews منتشر شده در سال گذشته است که مسئله تامین 100 درصدی انرژی توسط انرژی تجدیدپذیر را در آینده زیر سوال برده بود، چرا که معتقد بود افزایش خطر وقوع حوادث شدید اقلیمی موجب می‌شود که نور خورشید و باد را کم می‌کند و همچنین توانایی شبکه‌های برق برای مقابله با تغییرات زیاد در قدرت منبع، مورد شک است.

در پاسخ، دانشمندان ده‌ها مطالعه موجود را بررسی کردند تا به نگرانی‌های آن مقاله پاسخ دهند.

نتیجه این بود که هیچ چیز توانایی متوقف کردن آینده‌ای که تمام انرژی ما توسط منابع تجدیدپذیر تامین شود را ندارد.

این مطالعه جدید نشان می‌دهد که در حال حاضر یک فناوری برای حل نگرانی‌های تامین انرژی وجود دارد. به گفته محققان گاز ترکیبی مصنوعی که از طریق انرژی تجدیدپذیر در زمان تولید مازاد تولید می‌شود، تنها یک راه برای تامین موقت انرژی در بدترین حالت است.

محققان این ادعا که استفاده 100 درصدی از انرژی‌های تجدیدپذیر نیاز به بازسازی کامل سیستم برق دارد را رد می‌کنند و عقیده دارند که تکامل هدایت شده سیستم کفایت می‌کند، چرا که فناوری‌های مورد نیاز برای تنظیم شبکه در حال حاضر در بسیاری از کشورها استفاده می‌شود.

"تام براون" سرپرست این تحقیق می‌گوید: در حالی که بسیاری از مسائل مطرح شده توسط مقاله سال گذشته مهم هستند، شما باید توجه داشته باشید که راه‌حل‌های فنی برای نکات مطرح شده با استفاده از تکنولوژی روز موجود است.

وی افزود: علاوه بر این، این راه‌حل‌ها کاملا مقرون به صرفه هستند.

اگرچه تحقیقات به درستی بیان می‌کنند که ایسلند تنها کشوری است که در حال حاضر تمام انرژی مورد نیاز خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین می‌کند، اما مناطقی در کشورهای دیگر از جمله آلمان، نیوزیلند، اسکاتلند و دانمارک هم وجود دارند که موفق به تامین 100 درصدی انرژی خود از منابع تجدیدپذیر شده‌اند.

علاوه بر این، کشورهای دیگر هم بسیار نزدیک هستند. پاراگوئه با 99 درصد، نروژ با 97 درصد، اروگوئه با 95 درصد و کاستاریکا با 93 درصد در صدر این فهرست قرار دارند.

"برایان واد ماتیسن" همکار نویسنده می‌گوید: باور برخی این بود که استفاده 100 درصدی از سیستم‌های تجدیدپذیر امکان‌پذیر نیست. اما پژوهش ما خلاف این را نشان داد. اکنون ما مجددا به مدل‌سازی سناریوهای کم‌هزینه برای حذف سوخت‌های فسیلی از سیستم انرژی می‌پردازیم که در نهایت می‌توانیم با چالش‌های اقلیمی و مشکلات سلامتی که استفاده از سوخت‌های فسیلی به وجود آورده و می‌آورند، مقابله کنیم.

محققان این تحقیق از پنج بخش موسسه فناوری کارلسروهه، شورای تحقیقات علمی و صنعتی آفریقای جنوبی، دانشگاه تکنولوژی لاپینرانتا(Lappeenranta)، دانشگاه صنعتی دلفت(Delft) و دانشگاه آلبورگ(Aalborg) گرد هم آمده بودند.

مقاله آنها در همان مجله Renewable and Sustainable Energy Reviews منتشر شده است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/8243/انرژی‌های-تجدیدپذیر-می‌توانند-همه-نیاز-بشر-به-انرژی-را-تامین-کنند
بستن   چاپ