ایرانیان جهان
رد پیش‌فرض‌های کلاسیک درمورد رفتار تقاضای انرژی نسبت به تغییر قیمت نفت
چهارشنبه 26 اردیبهشت 1397 - 6:41:16 AM
ایسنا
سرزمین ایرانیان- شرمین هدایی، محقق واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با اجرای پژوهش «پیش‌بینی تقاضای انرژی در بخش حمل‌ونقل ایران با استفاده از تجزیه قیمت نفت»، پیش‌فرض‌های کلاسیک در مورد رفتار تقاضای انرژی نسبت به تغییر قیمت نفت در بخش حمل‌ونقل ایران را رد کرد.

هدایی در این باره گفت: در سیاست‌گذاری‌هایی که صورت می‌گیرد، اثر افزایش و کاهش قیمت نفت یکسان برآورد می‌شود؛ این درحالیست که بر اساس پژوهش صورت گرفته در واحد علوم و تحقیقات، این نتیجه حاصل شد که اثر افزایش و کاهش قیمت نفت بر روی مصرف انرژی در دوره‌های زمانی مختلف، متقارن و برابر نیست.

وی از «قیمت نفت»، «سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌ونقل»، «میزان حمل بار»، «میزان حمل مسافر» و «تولید ناخالص داخلی (GDP)» به عنوان متغیرهای مورد مطالعه در این پژوهش نام برد و گفت: از بین همه این‌ها، متغیر «قیمت نفت» به عنوان مهمترین متغیری شناخته شد که بر روی میزان تقاضا و مصرف انرژی (نفت) تاثیر می‌گذارد.

این محقق واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این پژوهش با استفاده از دو روش تجزیه قیمت و داده‌های سری‌های زمانی و نرم‌افزار اقتصادسنجی Eviews انجام شد.

وی با اشاره به دو فرضیه این تحقیق، اظهار کرد: این فرضیه که «تغییر قیمت نفت بر روی مصرف انرژی، اثر متقارن ندارد»، تایید؛ اما فرضیه دوم مبنی بر اینکه «اثرات افزایش قیمت بیشتر از اثرات کاهش قیمت بوده است» برای دوره زمانی مورد مطالعه یعنی از سال 1360 تا 1393 رد شد.

هدایی به فعالان حوزه پیش‌بینی تقاضای انرژی در بخش حمل‌ونقل توصیه کرد: واکنش‌ها و پیش‌بینی‌هایی که درباره تقاضای انرژی صورت می‌گیرد، بر اساس فاکتورها و داده‌های واقعی باشد، نه پیش‌فرض‌های کلاسیک.

بر طبق این گزارش، پژوهش «پیش‌بینی تقاضای انرژی در بخش حمل‌ونقل ایران با استفاده از تجزیه قیمت نفت» در قالب پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد شرمین هدایی به راهنمایی دکتر مجید احمدیان در دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی دفاع شد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/8222/رد-پیش‌فرض‌های-کلاسیک-درمورد-رفتار-تقاضای-انرژی-نسبت-به-تغییر-قیمت-نفت
بستن   چاپ