ایرانیان جهان
افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی نانوصفحات کربنی با زغال‌سنگ
سه شنبه 25 اردیبهشت 1397 - 6:18:03 AM
ایسنا
سرزمین ایرانیان- دکتر سعید معصوم، عضو هیأت‌علمی دانشگاه کاشان و از محققان این طرح با اشاره به مزایای هیدروژن به ‌عنوان یک سوخت پاک، گفت: هیدروژن به دلایلی چون فراوانی، تمایل واکنش‌ دهندگی بالا و عدم آلایندگی محیط‌ زیست، به ‌عنوان سوختی ایده‌آل در پیل‌های سوختی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: بر این اساس در این پژوهش از زغال‌سنگ طبیعی (بیتومین) به ‌عنوان پیش‌ ماده در ساخت نانو صفحات کربن فعال استفاده شد و از این طریق تلاش کردیم با استفاده از این نانو صفحات روشی را برای ذخیره‌ الکتروشیمیایی هیدروژن ارائه دهیم.

معصوم به بیان مزایای استفاده از زغال سنگ طبیعی پرداخت و افزود: زغال ‌سنگ طبیعی یک پیش ماده‌ نسبتا ارزان است که در کشور به ‌وفور یافت می‌شود و بیش از 90 درصد آن به ‌صورت خام به کشورهای دیگر صادر می‌شود و این در حالی است که بر اساس آمارها، ایران در سال گذشته به میزان 246 هزار میلیارد ریال کربن فعال وارد کرده ‌است.

این محقق دانشگاه کاشان اضافه کرد: ما در این طرح از زغال‌سنگ به ‌عنوان یک پیش ماده جهت سنتز ارزان‌ قیمت کربن فعال استفاده کردیم و از آن‌ جهت ذخیره‌ سازی هیدروژن بهره بردیم.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه کاشان، کربن فعال سنتز شده در این طرح از تخلخل و حجم حفرات بسیار بالایی برخوردار است و این خصوصیت سبب شد سطح بسیار وسیعی برای جذب هیدروژن فراهم شود.

معصوم، در خصوص مراحل انجام این طرح، توضیح داد: برای این منظور در این مطالعه از زغال‌ سنگ طبیعی جهت سنتز کربن فعال نانوساختار متخلخل استفاده کردیم. پس از سنتز کربن فعال، این ماده توسط روش‌های مختلفی از جمله XRD، FT-IR، BET و میکروسکوپ الکترونی روبشی و عبوری مشخصه‌یابی شد و قابلیت آن در ذخیره سازی هیدروژن مورد بررسی قرار گرفت.

وی اظهار کرد: کربن فعال سنتز شده در این طرح ظرفیت تخلیه‌ای بالغ ‌بر 3458 میلی‌آمپر ساعت بر گرم از خود بروز داد و ظرفیت ذخیره‌ هیدروژنی به میزان 11.6 درصد وزنی دارد.

این طرح از سوی دکتر سعید معصوم عضو هیأت‌علمی و هومن سیفی دانشجوی مقطع دکترای دانشگاه کاشان اجرایی و نتایج آن درInternational Journal of Hydrogen Energy با ضریب تأثیر 3.582 منتشر شد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/8212/افزایش-ظرفیت-ذخیره‌سازی-نانوصفحات-کربنی-با-زغال‌سنگ
بستن   چاپ