ایرانیان جهان
ژنرال‌ها و انتخابات
دوشنبه 14 مرداد 1398 - 5:28:59 PM
ایرانیان جهان -

اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
داریوش قنبری/ چند صباحی است که تحلیل‌هایی از سوی رسانه‌ها و اشخاص متمایل به جناح راست جمهوری اسلامی در تحلیل‌هایی به نارضایتی‌های‌ مردم اشاره کرده و به همین واسطه از عملکرد نامناسبت دولت و مجلس شورای اسلامی سخن به میان آورده و این ناکارآمدی را به اصلاح‌طلبان نسبت می‌دهند. عمده هدف این تبلیغات تحلیل‌گونه ایجاد فضای یأس و ناامیدی در مردم است کمااینکه علنا از عدم رغبت عموم جامعه برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی سخن به میان می‌آورند حال آنکه اصلاح‌طلبان نه در قوه‌مقننه و نه در قوه مجریه در قدرت نیستند. موضوع حمایت اصلاح‌طلبان از حسن روحانی برای نیل به ریاست‌جمهوری امری صحیح است ولی او به عنوان چهره‌ای معتدل و به منظور جلوگیری از ورود تندروها به نهادهای انتخابی مورد حمایت قرار گرفت؛ موردی که مشابه آن به شکل دیگری در انتخابات مجلس شورای اسلامی سال 94 نیز تکرار شد. امروز باید پذیرفت که اصلاح‌طلبان در مجلس شورای اسلامی هرگز قدرت مطلق نبوده و اکثریت قاطع قوه‌مقننه را در اختیار ندارند. در بهترین حالت یک سوم کرسی‌های دهمین دوره مجلس در اختیار اصلاح‌طلبان است و این بدان معنا است که نزدیکان و اهالی این جریان سیاسی در مجلس دهم در قیاس با مجلس نهم و به طور کلی مجالس شکل گرفته بعد از ششمین دوره مجلس شورای اسلامی، اقلیت پرتعدادتری را تشکیل داده‌اند بنابراین نمی‌توان تمام عملکرد قوه‌مقننه را متوجه اصلاح‌طلبانی دانست که هرگز قدرت مطلق را در اختیار نداشته‌اند و به همین جهت بیان عباراتی چون ناامیدی مردم از اصلاح‌طلبان به واسطه عملکرد مجلس، نمی‌تواند صحیح باشد. البته در این میان ناگفته نماند که اصلاح‌طلبان از عملکرد خود در انتخابات‌های ریاست‌جمهوری 92 و 96 و مجلس 94 راضی هستند چراکه اجازه ورود تندروها به این نهادهای انتخابی که در واقع نتیجه‌ای جز بدتر شدن اوضاع در پی نداشت را ندادند. هرچند ممکن است برخی اوضاع اقتصادی فعلی جمهوری اسلامی را به عملکرد دولت نسبت دهند در حالی که نگارنده معتقد است که موضوع را باید ناشی از تغییرات رخ‌داده در عرصه سیاست خارجی دانست و اعتماد کرد به گزاره‌ای که رییس‌جمهوری در این زمینه به کار برد و از راهزنی سخن به میان آورد که به کاروان در حال پیشرفت ایران حمله کرد. اعتدال ایجاد شده در مجلسی که اقلیت پرتعداد اصلاح‌طلبان را در خود جای داده نیز قابل تامل است و می‌تواند راضی‌کننده محسوب شود. با این تفاسیر و توضیحات می‌توان رسما اعلام کرد که ...
هدف اصلاح‌طلبان در انتخابات‌های گذشته جلوگیری از تکیه تندروهای افراطی نزدیک به جناح اصولگرا بر کرسی‌های نهادهای انتخابی بوده که در این مسیر موفق هم بوده‌اند ولی بازهم باید انتقادات وارده به دولت و مجلس را بررسی کرد و نسبت به آنان تامل داشت. به همین دلیل اصلاح‌طلبان باید موانع پیش‌روی خود برای انجام هرچه بهتر اقدامات را برای عموم جامعه تشریح کنند، هرچند که به اعتقاد نگارنده مردم خود به این موانع آگاه بوده و در برهه‌های زمانی متفاوت آنان را لمس کردند ولی با این حال تبیین اقدامات انجام شده و نشده و بیان موانع و راهکارها، امریست لازم.
با وجود تبلیغات تحلیل‌نمای جناح راست و اعلام نارضایتی مردم از عملکرد قوای مجریه و مقننه به عنوان اصلی‌ترین دلیل کاهش مشارکت احتمالی در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، به اعتقاد نگارنده آنچه مایه نگرانی است، رقابتی بودن یا نبودن انتخابات است. تجربه انتخابات‌های برگزار شده در جمهوری اسلامی به خوبی ثابت کرده که هر زمان جمهوری اسلامی انتخاباتی رقابتی به معنای واقعی لغت برگزار کرده، مشارکت مردم قابل توجه بوده و روبه افزایش گذاشته ولی هر زمان برعکس این موضوع اتفاق افتاد و انتخابات با حضور یک جناح سیاسی و عملا بدون حضور جناح رقیب برگزار شد، مشارکت نیز سمت‌وسوی کاهش به خود گرفت هرچند که به این موضوع باید توجه عموم جامعه به شرایط کشور را نیز اضافه کرد و یادآور شد که ایرانیان هر زمان که کشور در بزنگاه‌های سرنوشت‌سازی قرار داشته، پای صندوق رای آمده و به دفاع از ایران خود پرداخته‌اند.
نکته دیگری که در بحث انتخابات باید به آن توجه کرد و در کنار موضوع رقابتی بودن یا نبودن به بحث پیرامون آن پرداخت، مساله حضور چهره‌ها یا در اصطلاح رسانه‌ای، ژنرال‌ها در انتخابات است. باید توجه داشت که حضور چهره‌ها همواره در انتخابات‌ها امری موثر تلقی شده چراکه جریان‌های سیاسی خواه یا ناخواه از افراد نام‌آشنای خود هویت گرفته و متقابلا به آنان هویت بخشیده‌اند بنابراین باید دقت داشت که امکان حذف چهره‌ها عملا وجود ندارد. بدین‌ترتیب باید بیان داشت که ایجاد فضای رقابتی از سوی نهادهای مسوول در انتخابات‌های پیش‌رو به علاوه حضور چهره‌های سرشناس جریان‌های سیاسی اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برخلاف تحلیل‌های جریان راست سیاسی می‌تواند نوید انتخاباتی پرشور را در جمهوری اسلامی دهد ولی لازمه این مهم، نخست عزم مسوولان و دوم، دقت نظر جریان‌های سیاسی است.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/82112/ژنرال‌ها-و-انتخابات
بستن   چاپ