ایرانیان جهان
اثرات استفاده بیش از اندازه نانو مواد بر گیاه لوبیا
دوشنبه 17 اردیبهشت 1397 - 6:33:03 AM
ایسنا
سرزمین ایرانیان- هاجر صالحی مجری طرح، گفت: در حال حاضر بسیاری از کشورهای پیشرفته بررسی تأثیر نانو مواد بر اکوسیستم گیاهی را یکی از زمینه‌های بسیار حائز اهمیت در علم نانو اعلام کرده‌اند و در این راستا مطالعاتی را در دانشگاه بوعلی سینا همدان اجرایی کردیم.

به گفته وی این تحقیق بر مبنای این سؤال "آیا نانومواد می‌توانند بر کیفیت و مواد مؤثره گیاه لوبیا به ‌عنوان یک ‌گونه گیاهی پرمصرف در جهان تأثیر گذار باشد یا خیر"، " مکانیسم این تأثیرها چیست" و "مقدار بهینه استفاده از نانومواد چقدر است" پایه ریزی شده است.

صالحی ادامه داد: پاسخ به این سئوالات می‌تواند کمک مؤثری در مدیریت استفاده از نانوذرات و کاهش اثرات منفی و سمی آنها بر محیط و موجودات زنده و در نتیجه کاهش خطرات ناشی از آنها داشته باشد.

مجری طرح با اشاره به جزئیات این تحقیق یادآور شد: در این تحقیق گیاه "باقلا" گلخانه‌ای در معرض 5 غلظت مختلف  250، 500، 1000، 2000 میلی‌گرم بر لیتر از نانوذرات اکسید سریم قرار گرفت و عملیات اعمال نانو ذرات به دو صورت اسپری و خاک حاوی نانو ذره انجام شده است.

وی ادامه داد: پس از 15 روز، نمونه‌ها از حیث جذب و انتقال عنصر سریم از ریشه و برگ تحت آزمون‌های مختلفی قرار گرفتند.

این محقق اضافه کرد: بازده گیاه از جمله تعداد میوه و دانه تحت تأثیر نانوذرات قرار گرفتند به‌ طوری ‌که در غلظت‌های بالای 67 درصد نانو ذرات، سقط رویان افزایش یافت و باعث کاهش 67 درصدی در میزان تشکیل دانه و میوه شد. بنابراین مقادیر کمتر از ppm 250 را می‌توان به‌عنوان غلظت بهینه و احتمالاً بی‌خطر استفاده از نانوذره اکسید سریم در نظر گرفت.

این طرح از سوی دکتر منصور غلامی و دکتر عبدالکریم چهرگانی راد از اعضای هیات‌ علمی، هاجر صالحی دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه بوعلی سینای همدان و دکتر احمد مجد عضو هیات ‌علمی دانشگاه آزاد واحد تهران شمال و محققی از کشور ایتالیا اجرایی و نتایج آن در مجله Science of the Total Environment با ضریب تأثیر 4.9 منتشر شد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/8167/اثرات-استفاده-بیش-از-اندازه-نانو-مواد-بر-گیاه-لوبیا
بستن   چاپ