ایرانیان جهان
محققان هلندی سلول رویان مصنوعی ساختند
شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 6:56:56 AM
ایسنا
سرزمین ایرانیان- این دستاورد مهم در رشته رویان‌پژوهی در نشریه نیچر منتشر شده است. در گزارش محققان آمده است که این دستاورد برای ‌هم‌سان‌سازی انسان یا حیوان نیست بلکه برای درک بهتر علت این موضوع است که چرا بسیاری از بارداری‌ها در مراحل اولیه (کاشته شدن در رحم) با شکست روبرو می‌شوند.

  رویان آزمایشگاهی به دیواره‌ رحم موش‌های زنده متصل شده و چند روز رشد کرده است.

محققان می‌گویند مطالعه روند رشد این سلول‌ها به بهبود باروری در انسان کمک می‌کند.

بسیاری از موارد سقط‌ جنین زمانی روی می‌دهد که زن هنوز از بارداری خود باخبر نیست و تخمک بارور شده هنوز در رحم جاگیر (کاشته) نشده است.

متخصصان هنوز دلیل این اتفاق را نمی‌دانند اگرچه احتمال دارد ارتباطی با وضعیت غیرعادی رویان در حال رشد داشته باشد.

مطالعه رشد این سلول‌های در مراحل اولیه از نظر اخلاقی و نیز از نظر تکنیکی کاری دشوار است.

به همین دلیل استفاده از سلول‌های بنیادی به عنوان جایگزینی برای اسپرم و سلول تخم، برای ساختن الگویی از رویان می‌تواند به تحقیقات علمی کمک بزرگی کند.

سلول‌های بنیادی، سلول‌های تکامل نیافته‌ای هستند که می‌توانند در مراحل اولیه رشد و زندگی به سلول‌های اصلی بخش‌های مختلفی از بدن تبدیل شوند.

دکتر نیکلاس ریورن از انستیتوی مرلین در دانشگاه ماستریخت همراه با تیم خود با آمیختن دو نوع سلول بنیادی موش توانسته به این ساختار شبه رویان دست پیدا کند.

براساس گزارش این محققان، بررسی میکروسکوپی آنچه در آزمایشگاه تولید شده رویان اولیه یا بلستوسیست را مطابق نمونه آزمایشگاهی نشان می‌دهد.

اگرچه محققان دیگری پیشتر سلول‌های رویان را با هدف پژوهش تولید کرده‌اند اما این‌بار در هلند متخصصان توانسته‌اند جای‌گیری این سلول‌ها در دیواره رحم موش را مشاهده کنند، اتفاقی که پیشتر هرگز رخ نداده است.

دکتر ریون به بی‌بی‌سی گفت: "حالا می‌توانیم تعداد زیادی از این سلول‌های رویان تولید کنیم و بفهمیم چرا برخی از نطفه‌ها قادر به جایگیری در رحم نیستند و درپی آن به داروهایی برسیم که به بارداری کمک می‌کنند."

این متخصص به بی‌بی‌سی گفته هیچ برنامه‌ای برای تکرار این آزمایش با سلول‌های انسانی وجود ندارد و چنین کاری نیاز به مجوز خواهد داشت.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/8157/محققان-هلندی-سلول-رویان-مصنوعی-ساختند
بستن   چاپ