ایرانیان جهان
گسترش همکاری‌ دانشگاه‌های ایران و روسیه طی سال‌های اخیر
یکشنبه 9 اردیبهشت 1397 - 6:39:43 AM
ایسنا
سرزمین ایرانیان- دکتر محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران در یازدهمین مجمع اتحادیه رؤسای دانشگاه‌های روسیه که با حضور حدود 600 رئیس دانشگاه‌های جهان و پوتین رییس جمهور روسیه در دانشگاه پلی‌تکنیک سن پترزبورگ برگزار شد،در سخنانی دانشگاه تهران را نخستین مرکز آموزش عالی مدرن در ایران با سابقه تاریخی 164 سال توصیف کرد و افزود: این دانشگاه با داشتن 300 هزار دانش‌آموخته و 49 هزار دانشجویی که 60 درصدشان در سطح تحصیلات تکمیلی هستند، نقش منحصر به فردی در توسعه اجتماعی، فرهنگی، فنی و اقتصادی این کشور داشته است.

دکتر نیلی تصریح کرد: دانشگاه تهران به‌عنوان یک دانشگاه جامع با 9 پردیس در شهر تهران و سایر استان‌ها، از دریای خزر گرفته تا خلیج فارس، رشته‌ها و موضوعات متنوعی به دانشجویان دوره کارشناسی و تحصیلات تکمیلی ارائه می‌دهد.

رئیس دانشگاه تهران، با عنوان اینکه این دانشگاه یک دانشگاهی پیشگام در عرصه فعالیت‌های بین‌المللی است، گفت: دانشگاه تهران با ارائه برنامه‌های مشترک با دانشگاه‌های سطح بالای جهان یکی از دانشگاه‌های بین‌المللی محسوب می‌شود و بیشترین کمک به تولید دانش در ایران از سوی این دانشگاه است. به طوری که بیش از 10 درصد از مقالات منتشرشده ایران در مجلات علمی جهان به اعضای هیات علمی و دانشجویان این دانشگاه تعلق دارد.

به گفته دکتر نیلی احمدآبادی، موسسات تحقیقاتی مشترک با چندین وزارت‌خانه و شرکت بزرگ، همراه با پارک علم و فناوری نوعی مشارکت و همکاری عمیق دانشجویان و دانشکده‌های دانشگاه تهران در توسعه و پیشرفت ایران امروز را نشان می‌دهد.

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به اینکه ملت ایران و روسیه، با وجود فراز و نشیب‌های متعدد، همواره ارتباطات و روابط تاریخی گسترده‌ای در زمینه‌های گوناگون داشته‌اند، یادآور شد: اصل همجواری در زمینه‌های متعددی اساس همکاری و همیاری بین دو ملت ایران و روسیه را فراهم آورده است. همسایگی، ارتباطات فرهنگی دو ملت را به یک اصل مسلم تبدیل کرده که در طول تاریخ هرگز انقطاعی نداشته است. شاید این ارتباطات در برهه‌هایی به سستی گراییده باشد، اما هیچ چیزی نتوانسته است آن را متوقف سازند.

وی با بیان اینکه ارتباطات علمی را نیز می‌توان در بستر روابط فرهنگی تعریف کرد، افزود: مبادلات علمی می‌تواند در هر شرایطی تداوم یابد. خوشبختانه، روندهای اخیر در این روابط بسیار مثبت بوده و به نظر می‌رسد با تداوم این راه ما شاهد گسترش ارتباطات عمیق و وسیع علمی بین نخبگان و دانشمندان دو کشور باشیم.

دکتر نیلی احمدآبادی با بیان اینکه در سال‌های اخیر بارقه‌های امیدوارکننده‌ای از افزایش سطح همکاری و روابط علمی بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه را شاهد بوده‌ایم. تاسیس دبیرخانه مرتبط با دو دانشگاه تهران و مسکو و برگزاری اجلاس‌های چندگانه بین روسای دانشگاه‌های مهم روسیه و روسای 13 دانشگاه سطح یک ایران را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادها برشمرد.

وی در ادامه افزود: در سه سال گذشته سه اجلاس مهم و مفید با حضور روسای دانشگاه‌های مهم دو کشور، با حمایت و همکاری دانشگاه دولتی مسکو و دانشگاه تهران برگزار شده که اجلاس اول و سوم در روسیه و اجلاس دوم در ایران بوده است. دانشگاه تهران پاییز امسال میزبان چهارمین اجلاس خواهد بود. برگزاری و تداوم این اجلاس‌ها نشانه‌ای از برقراری روابط پایدار و حرکت به سوی گسترش این روابط است.

به گفته رئیس دانشگاه تهران، در سه اجلاس گذشته، مباحث بسیار مهم و مفیدی مطرح شده و در حاشیه اجلاس یادداشت تفاهم‌های زیادی به امضا رسیده که برنامه‌هایی در این چارچوب به مرحلۀ اجرا در آمده است.

رئیس دانشگاه تهران با تاکید اینکه طراحی برنامه‌های آموزشی با همکاری دو دانشگاه، پژوهش مشترک، تبادل استاد و دانشجو در سال‌های اخیر روند رو به رشدی داشته که ثمره این اجلاس‌ها بوده است، گفت: به‌عنوان مثال، اخیراً در مورد دانشگاه تهران، سه دانشجو به دانشگاه دولتی مسکو و هشت دانشجو به دانشگاه سن پترزبورگ اعزام شده‌اند و همین تعداد دانشجو از دانشگاه‌های روسیه به دانشگاه تهران فرستاده شده‌اند.

دکتر نیلی احمدآبادی خاطر نشان کرد: دانشگاه فدرال جنوبی پیشنهاد شروع همکاری تحقیقاتی مشترک درباره مطالعات قفقاز را مطرح کرده است و دانشگاه تهران مشتاقانه از این پیشنهاد استقبال می‌کند و امیدواریم این پروژه در آینده نزدیک تحقق یابد.

وی با تصریح اینکه دانشگاه تهران مدت‌هاست با دانشگاه دولتی مسکو همکاری دارد، افزود:این دانشگاه در طراحی و اجرای رده‌بندی دانشگاه‌های برتر دنیا که دانشگاه مسکو موسس و مجری آن است، مشارکت داشته است.

رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: این دانشگاه اکنون 24 تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه‌هایی مانند تیومن، حمل و نقل مسکو، دانشگاه دولتی مسکو، فدرال جنوبی، موسسه زبان‌شناسی مسکو، کازان، دانشگاه نفت و گاز گوپکی، لوباچفسکی، آلتای و موسسه روابط بین‌الملل مسکو دارد. هم‌چنین، دانشگاه تهران، با تاسیس موسسه روسکی‌میر، فصل جدیدی در همکاری بین دو کشور گشوده است.

دکتر نیلی احمدآبادی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه دانشگاه تهران یکی از اهداف برنامه سوم راهبردی خود را بین‌المللی شدن تعریف کرده است، گفت: این هدف ارتقای جایگاه بین‌المللی دانشگاه و حضور مؤثر در چرخه تولید علم و فناوری جهانی است که با گسترش همکاری‌های آموزشی بین‌المللی، تقویت فعالیت‌های پژوهشی و فناوری بین‌المللی، بهینه‌سازی زیرساخت‌ها و فرایندهای همکاری بین‌الملل محقق می‌شود.

وی افزود: دانشگاه تهران سیاست گسترش روابط و ارتباطات بین‌الملل را در دستور کار خود قرار داده است و به‌طور جدی آن را دنبال می‌کند. علاوه بر بسیاری از دانشگاه‌های معتبر در جهان، فدراسیون روسیه یکی از کشورهای مورد علاقه ما برای گسترش و تقویت ارتباطات بین‌المللی دانشگاهی است.

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه مراودات علمی و فناورانه بین دو کشور همواره و در طول تاریخ برای طرفین اهمیت خاصی داشته است، خاطر نشان کرد: شرایط کنونی منطقه و جهان اهمیت این ارتباطات را بیشتر کرده است. امروز ایران و روسیه در سطح مسائل سیاسی منطقه‌ای و جهانی، نقش چشمگیر و غیر قابل انکاری ایفا می‌کنند. این همکاری با بسط سطح روابط در سایر عرصه‌ها و حوزه‌ها استحکام بیشتری می‌یابد.

دکتر نیلی احمدآبادی در ادامه گفت: همکاری علمی بین دانشمندان و محققان دو کشور در قالب تبادل استاد و دانشجو، انجام طرح‌های تحقیقاتی مشترک و راه‌اندازی دوره‌های آموزشی مشترک در کنار برنامه‌ریزی برای آموزش زبان هر کشور در کشور دیگر می‌تواند در دستور کار جدی دانشگاه‌های ایران و روسیه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های بین‌المللی یکی از بحث‌های مهم در دانشگاه‌های ایران است، افزود: اینجانب به اهداف و برنامه‌های دانشگاه تهران اشاره نمودم، اما آنچه ذکر شد، در حقیقت بحث و برنامه مورد علاقه سایر دانشگاه‌های ایران نیز می‌باشد. دانشگاه‌های ایران برای توسعه علم در جهت ارتقای زندگی بشر نیازمند گسترش تعاملات علمی هستند. به نظر می‌رسد که تمایل به همکاری بین دانشگاه‌های ایران و روسیه به دلیل پیشرفت‌های علمی و فناورانه و سیاست‌گذاری علمی، افزایش یافته است و دانشگاه‌ها را به گسترش روابط علمی تشویق می‌کند.

رئیس دانشگاه تهران در ادامه سخنان خود خطاب به روسا، استادان و هیات‌های حاضر در کنگره و با یادآوری اینکه امروز جهان با چالش‌های زیادی چون تغییر اقلیم، مشکلات محیط‌زیست، آب، فقر و افزایش فاصله بین فقیر و غنی، تهدید صلح و غیره روبروست، بیان کرد: دانشگاه‌ها مسئولیت‌های مهمی دارند زیرا راه‌حل‌های علم مبنا بهترین راه حل‌ها هستند و در این زمینه کمک دانشگاه‌ها اولویت بالایی دارد و این چالش‌ها چنان بزرگ و مهم‌اند که هیچ دانشگاه و کشوری به‌تنهایی نمی‌تواند از پس آن بر آید، از این رو، شبکه‌سازی و همکاری دانشگاهی از بالاترین اهمیت برخوردار است.

رئیس دانشگاه تهران در پایان روسای دانشگاه‌های برتر روسیه را به جزیره کیش، محل برگزاری چهارمین اجلاس مشترک دانشگاه‌های ایران و روسیه دعوت کرد.

شایان ذکر است که در این اجلاس، دکتر محمدباقر قهرمانی، معاون بین‌الملل دانشگاه و دکتر سید حسن زهرائی، عضو گروه زبان و ادبیات روسی دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی و مسئول دبیرخانه دائمی اتحادیه دانشگاه‌های ایران و روسیه، رئیس دانشگاه را همراهی می‌کردند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر نیلی احمدآبادی در حاشیه این اجلاس با پروفسور سادونیچی، رئیس اتحادیه دانشگاه‌های روسیه و روسای دانشگاه‌های برخی از کشورهای شرکت‌کننده دیدار و گفتگو کرد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/8136/گسترش-همکاری‌-دانشگاه‌های-ایران-و-روسیه-طی-سال‌های-اخیر
بستن   چاپ