ایرانیان جهان
بررسی عوامل مختلف در پوسته های خاک زیستی/ تنوع گونه های مناطق خشک
شنبه 8 اردیبهشت 1397 - 6:49:17 AM
مهر
  سرزمین ایرانیان- دکتر بورخارد بودل موفق به کسب رتبه سوم طرح های توسعه ای در گروه تخصصی زیست فناوری و علوم پایه پزشکی سی و یکمین جشنواره بین المللی خوارزمی از کشور آلمان شد.

طرح وی که در خصوص «گیاه شناسی و سیستماتیک» است در دانشگاه کایزرسلاوترن آلمان انجام گرفته شده است.

در این پروژه، پوسته های خاکی بیولوژیکی (BSC) جوامع متشکل از لیسه ها، گلسنگ ها، جلبک ها، قارچ ها و باکتری های هتروتروف با تنوع شکل که در لایه و چند میلیمتر زیر آن و یا به ندرت در لایه چند سانتی متری خاک زندگی می کنند مورد بررسی قرار گرفتند.

وی در این پژوهش نشان داد که جوامع متشکل از  لیسه ها شروع به کلونیزاسیون بر روی خاک می کند و کربن و نیتروژن را به خاک برمی گردانند. این موضوع بسته به منطقه اقلیمی، آنها یا مرحله نهایی پوشش گیاهی هستند یا زمین را برای تکثیر بیشتر پوشش گیاهی آماده می کنند.

وی اثبات کرد که پوسته خاکی بیولوژیکی در تمام مناطق اقلیمی زمین رخ می دهد اما در مناطق گرم و سرد خشک غالب است. پوسته های خاکی بیولوژیک معمولا توسط سینوباکتری ها آغاز می شوند فقط در مناطق معتدل آنها ممکن است توسط جلبک های سبز آغاز شوند. در آب و هوای متعدل پوسته های خاکی بیولوژیکی به یک ترکیب گیاهی پیچیده تر از جمله لیسه ها و گلسنگ ها تبدیل می شوند.

این تحقیق نشان داد آنها به طور قابل توجهی خاک را تثبیت کرده و از فرسایش خاک جلوگیری می کنند. گیاهان نقش مهمی در روند تثبیت خاک ایفا می کنند و بخش مهمی از افزایش کربن پوسته بیولوژیکی را نیز بر عهده دارند.

علاوه بر غنی سازی مواد مغذی و تثبیت خاک، آنها همچنین می توانند به تنوع گونه های مناطق خشک و نیمه خشک منجر شوند. تاکنون بیش از 1600 گونه مختلف از سطوح مختلف سازمانی و طبقه بندی از پوسته های خاکی بیولوژیک جهان شناخته شده اند.

پروفسور بورخارد بودل دکترای خود را در رشته گیاه شناسی از دانشگاه ماربورگ در سال 1986 دریافت کرد. در حال حاضر او به عنوان استاد گیاه شناسی در بخش زیست شناسی دانشگاه کایزرسلاوترن کار می کند. تحقیقات بودل شامل اکولوژی و اکوفیزیولوژی گلسنگ ها، جلبک ها و لیسه های پروتئین است.

سیستماتیک، فیلوژنی و فیلوژوگرافی لیسه ها و جلبک ها، تنوع، محیط زیست و اکوفیزیولوژی مناطق زیستی و فیلم های روی سنگ ها و خاک ها در مناطق خشک و نیمه خشک و محیط های کوچک جهان؛ مورفولوژی عملکردی و آناتومی گیاهان موارد مورد علاقه تحقیقاتی وی است. طرح فعلی او «پوسته قطبی» است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/8130/بررسی-عوامل-مختلف-در-پوسته-های-خاک-زیستی--تنوع-گونه-های-مناطق-خشک
بستن   چاپ