ایرانیان جهان
الهام از سیستم بینایی انسان برای بازشناسی اشیاء
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1397 - 6:28:07 AM
مهر
سرزمین ایرانیان- بیژن علیزاده مجری طرح «مدل سازی و پیاده سازی سخت افزاری سیستم بازشناسی اشیا مبتنی بر قشر بینایی مغز» که با حمایت ستاد علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی انجام شده است، درباره این طرح اظهار کرد: تشخیص اشیاء یکی از موضوعات مهم در حوزه‌های مختلف با کاربردهای متنوع است. یکی از راه های بازشناسی اشیاء از سیستم بینایی انسان الهام گرفته شده است. 

وی ادامه داد: اینکه سامانه بینایی مغز انسان چطور به تشخیص اشیا مبادرت می ورزد می تواند ایده خوبی برای تشخیص اشیا توسط سیستمهای ساخت بشر باشد. در این راستا، محققان مدل‌های محاسباتی-شناختی گوناگونی در حوزه علوم شناختی ارائه کردند. با این وجود همواره دیدگاه‌های سخت افزاری و پیاده‌سازی این مدل‌ها کمتر مورد بررسی قرار گرفته اند، به طوری که مدل‌های پیاده شده از نظر عملکرد زمانی و سرعت، بسیار کندتر از انسان عمل می‌کنند. 

علیزاده بیان کرد: هدف نخست، طراحی یک سیستم بازشناسی و تشخیص شی مبتنی بر سیستم بینایی انسان است. همزمان این سیستم با دیدگاه سخت‌افزاری بهینه شده و در بستر سخت‌افزار قابل برنامه‌ریزی مناسب پیاده‌سازی ‌شده است. این بهینه‌سازی شامل بررسی ساختار سیستم، جابجایی، تغییر و در صورت لزوم حذف عملکرد واحدهای محاسباتی است، به طوری که عملکرد سیستم تحت تاثیر قرار نگیرد و ساختار آن از نظر تعداد واحدهای محاسباتی مورد نیاز و نیز زمان اجرا بهبود یابد. این طرح می تواند در هر کاربردی که می بایست در آن تشخیص اشیا بسرعت و برخط انجام شود، استفاده شود.

وی درباره سایر کاربردهای این سیستم که در حال انجام برخی از آنها هستند گفت: کمک به افراد نابینا جهت تشخیص موانع، کمک به درمان بیماران اتیسم جهت افزایش حضور ذهن و تمرکز آنها، آموزش زبان فارسی یا هر زبان دیگری به کودکان برخی دیگر از کاربردهای آن است.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران ابراز کرد: در مقایسه با سیستم های مشابه طراحی شده در دنیا، این سیستم دارای کیفیت بهتری به لحاظ تعداد تصاویر پردازشی در ثانیه است

http://www.ilandnews.ir/fa/News/8124/الهام-از-سیستم-بینایی-انسان-برای-بازشناسی-اشیاء
بستن   چاپ