ایرانیان جهان
رصدخانه سیار ساخته شد/ امکان حضور در مناطق محروم
سه شنبه 4 اردیبهشت 1397 - 7:10:05 AM
مهر
سرزمین ایرانیان- کاظم مهرابی طراح وسازنده رصدخانه سیار در نشستی خبری گفت: ما موفق شدیم دانش فنی رصدخانه سیار را به دست آوریم و آن را روی خودرویی نصب کنیم.

وی با بیان اینکه براساس برآوردها این اولین رصدخانه ای است که به صورت سیار در کشور طراحی و ساخته می شود، گفت: این رصدخانه تمام قابلیت های رصدخانه ثابت را برای منجمان و علاقه مندان به نجوم فراهم می کند.

به گفته این سازنده، رصدخانه سیار که مجهز به تلسکوپ و ابزار رصدی است، بر روی یک خودروی کاملاً ایرانی سوار شده و این امکان را فراهم می سازد تا به هنگام رصد یک رویداد نجومی به مکان رصدی بهتر حرکت کنیم.

مهرابی با بیان اینکه این طرح با حمایت سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح به نتیجه رسیده است، تصریح کرد: هدف از طراحی این رصدخانه در دسترس کردن ابزار رصدی برای عموم مردم و ترویج علم نجوم بوده است.

وی با تأکید بر اینکه روی خودرو، دستگاه لرزه گیر که ساخته محققان کشور است، نصب شده، گفت: این رصدخانه مجهز به تلسکوپ 16 اینچی است.

مهرابی با بیان اینکه این طرح طی 2سال و نیم به نتیجه رسیده است، اظهار داشت: از این رصدخانه سیار می توان به مناطقی که امکانات رصد و مشاهده رویدادهای نجومی را ندارد استفاده کرد؛ به عنوان مثال نقاط دوردست کشور که از امکانات به دورند و نقاط زلزله زده از جمله این مکان ها هستند.

به گفته طراح رصدخانه سیار قرار است این طرح چهارشنبه با حضور نمایندگانی از سازمان جغرافیای کشور و رئیس انجمن نجوم ایران رونمایی شود. اولین مقصد این رصدخانه سیار، باغ کتاب تهران است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/8106/رصدخانه-سیار-ساخته-شد--امکان-حضور-در-مناطق-محروم
بستن   چاپ