ایرانیان جهان
ابداع یک رسم الخط بهتر از بریل برای نابینایان
یکشنبه 2 اردیبهشت 1397 - 6:46:12 AM
ایسنا
سرزمین ایرانیان- محققان دانشگاه "بروکلین" یک سیستم جدید نوشتاری لمسی موسوم به "الیا"(ELIA) برای نابینایان ابداع کرده‌اند که ممکن است کارآمدتر از خط بریل باشد.

گفته می‌شود که آموزش این خط جدید تنها سه ساعت به طول می‌انجامد، در حالی که آموزش خط بریل حداقل 10 ماه زمان می‌برد.

طبق برآورد موسسه "ELIA Life Technology" که مبتنی بر دانشگاه "بروکلین" است، کمتر از یک درصد افراد مبتلا به نقص دید می‌توانند خط بریل را بخوانند، چرا که آموختن این رسم الخط دشوار است و حداقل 10 ماه طول می‌کشد تا الفبای آن را یاد بگیرند.

"اندرو چپایتیس"(Andrew Chepaitis)، مدیر عامل شرکت "الیا" که مبدع این رسم الخط جدید است، آن را از تعامل مادر و مادربزرگش الهام گرفت، زیرا مادربزرگ وی در یک مقطع زمانی شروع به از دست دادن تدریجی بینایی خود کرد و یاد گرفتن خط بریل برای وی بسیار سخت بود.

خط "الیا" در واقع فونت‌هایی است که از حروف برجسته تشکیل شده و می‌توانند توسط نوک انگشتان لمس و خوانده شوند.

هر کلمه یک حرف یا شماره را از الفبای رومی تداعی می‌کند. دور هر حرف یک قاب بیرونی است، به طوری که کاربران به راحتی می‌توانند تشخیص دهند که یک کلمه کجا به پایان رسیده و بعدی شروع می‌شود.

در داخل این قاب‌ها، عناصر خاصی برای هر حرف خاص هست که شکل آن حرف را تداعی می‌کند. این روش منطقی است، چرا که اکثریت افراد نابینا، سالم به دنیا آمده‌اند و در مقطعی از زندگی‌شان بینایی خود را از دست داده‌اند، بنابراین با شکل و ظاهر حروف آشنا هستند.

علاوه بر این، این عامل باعث می‌شود افراد سالم و حتی افرادی که که کم‌بینا هستند بتوانند با کمی آموزش، این رسم الخط را با چشم خود بخوانند، زیرا این رسم الخط از لحاظ ظاهری شباهت زیادی با حروف انگلیسی دارد.

یکی دیگر از مزایای این سیستم این است که در هر اندازه‌ای قابل اجراست، در حالی که خط بریل را فقط می‌توان در یک اندازه استاندارد چاپ کرد، زیرا اندازه فاصله بین نقاط دارای معنی است.

"چپایتیس" و همکارانش تاکنون از یک چاپگر سفارشی برای ایجاد و چاپ این رسم الخط استفاده کرده‌اند. با این حال، آنها امیدوارند که یک نسخه تجاری از تکنولوژی چاپ این رسم الخط تولید کنند تا مردم در همه جا بتوانند آنها را ایجاد کنند.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/8090/ابداع-یک-رسم-الخط-بهتر-از-بریل-برای-نابینایان
بستن   چاپ