ایرانیان جهان
همایش بین‌المللی علمی ـ فرهنگی خلیج‌فارس در بوشهر برگزار می‌شود
چهارشنبه 29 فروردین 1397 - 6:45:34 AM
ایسنا
سرزمین ایرانیان- علی احمدی‌زاده، رییس جهاد دانشگاهی استان بوشهر با اعلام این خبر اظهار کرد: با توجه به اهمیت و موقعیت ژئوپلیتیکی خلیج فارس در کشور و ضرورت توجه به آن در نظام بین‌الملل، برای نخستین بار همایش بین‌المللی خلیج فارس از سوی جهاد دانشگاهی با رویکردی کاربردی برگزار می‌شود. در برنامه‌های جانبی همایش تئاتر خیابانی، شب شعر، یادمان شهدای خلیج فارس، جشن روز ملی خلیج در کنار ساحل خلیج فارس، بازدید از موزه خلیج فارس، پیاده‌روی کنار سواحل خلیج فارس، نمایشگاه عکس خلیج فارس و برنامه زیادی با همکاری دستگاه‌های اجرایی استان تدوین شده است.

وی با تأکید بر اهمیت جایگاه خلیج فارس گفت: خلیج‌فارس به‌عنوان یک منطقه استراتژیک در جهان همواره در طول تاریخ جایگاه ویژه‌ای داشته است.

عضو شورای سیاستگذاری همایش ملی علمی ـ فرهنگی خلیج‌فارس خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی از نخستین نهادهایی بود که از سال 1384 با توجه به تحریف و دستبرد غیر علمی و سیاسی به حقایق مسلم و غیرقابل انکار تاریخی که نام تاریخی خلیج‌فارس را مورد هدف قرار داده بودند، به این موضوع ورود پیدا کرد و با حضور و مشارکت دانشگاهیان، نخبگان و پژوهشگران علاقه‌مند، به منظور پاسداست نام و معرفی مزیت‌های فرهنگی، راهبردی، گردشگری و اقتصادی خلیج‌فارس به‌صورت متوالی اقدام به برگزاری یازده دوره همایش ملی خلیج‌فارس کرده است.

احمدی‌زاده با اشاره به اظهارات ترامپ، رییس جمهور آمریکا که از واژه مجعول برای خلیج‌فارس استفاده کرده بود، تصریح کرد: سازمان ملل متحد تاکنون در سه نوبت، نام رسمی و تغییرناپذیر «خلیج‌فارس» را اعلام کرده است و اظهارات ترامپ بیانگر غلبه سیاست‌زدگی بر مسلمات و محکمات تاریخی بوده که صد البته راه به جایی نخواهد برد و واکنش کاربران فضای مجازی و ایجاد موجی از اعتراضات ایرانیان نسبت به این اظهارات نشان از شکل‌گیری خودآگاهی ایرانیان نسبت به خلیج‌فارس به مثابه داشته‌ها و سرمایه‌های تاریخی و معنوی است.

دبیر اجرایی همایش تاکید کرد: بدون شک دانشگاه‌ها و مراکز مرتبط با توجه به این رسالت مهم علمی و فرهنگی، نقش حیاتی در عرصه شناسایی و شناساندن فرهنگ غنی و افتخارات ملی ایران در حوزه خلیج‌فارس دارند؛ چنین همایشی زمینه تولید و نشر محتوا و ارتقای علمی علاقه‌مندان به این حوزه را فراهم می‌کند و بستری را جهت تبادل علمی و فرهنگی و نیز بهره‌گیری از تجربیات اساتید برجسته فراهم می‌کند و اعتقاد اصولی دبیرخانه همایش بر این است که مسائل و مزیت‌های مربوط به خلیج‌فارس باید توسط دانشگاهیان بررسی و شناسایی شده و در قالب پیشنهادات کاربردی ارائه شود.

عضو شورای سیاست‌گذاری همایش ملی علمی ـ فرهنگی خلیج‌فارس با اشاره به برگزاری موفق 11 دوره همایش خلیج‌فارس توسط جهاد دانشگاهی گفت: این همایش قرار است در محورهای فرهنگ، هنر و معماری حوزه خلیج‌فارس، گردشگری در تعاملات بین‌المللی حوزه خلیج‌فارس، گردشگری در منطقه خلیج‌فارس، فرصتها و چالشها، ایده‌های نو به منظور شناساندن جاذبه‌های گردشگری خلیج‌فارس، راهبردها و فرصتهای سرمایه‌گذاری گردشگری در منطقه خلیج‌فارس، ایمنی و حقوق گردشگران در منطقه خلیج‌فارس، توسعه پایدار گردشگری خلیج‌فارس و سواحل آن، توانمندی‌های منطقه خلیج‌فارس در حوزه گردشگری فرهنگی، اکوتوریسم و سلامت و توسعه گردشگری سواحل خلیج‌فارس با بهره‌مندی از توانمندی جوانان و نخبگان کشور در بوشهر برگزار می‌شود.

احمدی زاده اظهار کرد: این همایش با هدف پاسداشت نام و معرفی عالمانه مزیت­‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری منطقه خلیج فارس با رویکردی کاربردی برگزار می­‌شود.

وی بیان کرد: نظر به تجربه برگزاری یازده دوره همایش ملی و تولید محتوای مرتبط با منطقه خلیج فارس به‌ویژه از منظر فرهنگی، اجتماعی و جاذبه‌­های گردشگری، نیازمند مشارکت و حضور فعالانه صاحب‌نظران و دانشجویان داخلی و خارجی متخصص و علاقه‌مند به این حوزه است. بر این اساس در اردیبهشت ماه امسال همزمان با برگزاری دوازدهمین دوره همایش ملی به برگزاری نخستین همایش بین‌المللی با حضور سفیران کشورهای خارجی نیز اقدام خواهد شد.

احمدی‌زاده در پایان  افزود: حدود 200  مقاله علمی و فرهنگی به دبیرخانه همایش ارسال شده است که مقالات منتخب در کتاب مجموعه مقالات همایش منتشر خواهد شد و به نویسندگان مقالات پذیرفته شده گواهی پذیرش اهداء می‌شود.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/8080/همایش-بین‌المللی-علمی-ـ-فرهنگی-خلیج‌فارس-در-بوشهر-برگزار-می‌شود
بستن   چاپ