ایرانیان جهان
بررسی نقش نوعی بلور کمیاب در مدیریت پسماند هسته‌ای
سه شنبه 21 فروردین 1397 - 7:13:51 AM
ایسنا
سرزمین ایرانیان- محیا فایضی، دانش‌آموخته مقطع کارشناسی‌ارشد مهندسی هسته‌‎ای واحد علوم و تحقیقات درباره فعالیت‌های تحقیقاتی صورت گرفته در این زمینه گفت: مدیریت پسماندهای هسته‌ای امری مهم و پیچیده در صنعت سوخت هسته‌ای به شمار می‌رود. در صورت عدم مدیریت صحیح پسماندهای هسته‌ای آثار مخرب آن گریبانگیر طبیعت، اجتماعات انسانی و در نهایت کره زمین خواهد شد.

وی با بیان اینکه یون استرانسیوم یکی از مهمترین عناصری است که در پسماند هسته‌ای نیاز به مدیریت دارد، افزود: استرانسیوم دارای چندین ایزوتوپ است. یکی از ایزوتوپ‌های مهم آن 90 SR ، محصولی از شکاف هسته‌ای است که با در نظرگرفتن نیمه عمر بیولوژیکی 30 ساله آن برای دفع، از محصولات خطرناک رادیواکتیو به شمار می‌رود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه زئولیت‌ها از جمله ترکیباتی هستند که به دلیل خواص بی‌نظیری نظیر غربال مولکولی، تبادل یون و رفتار کاتالیزوری و امتیازاتی چون طبیعی و کم بها بودن کاربردهای گسترده‌ای دارند، افزود: با توجه به مزیت‌هایی که نانوذرات زئولیت نسبت به مواد متداول دیگر با اندازه میکرون دارند، امروزه توجه شایانی به این مواد در مدیریت پسماند هسته‌ای شده است.

فایضی با بیان اینکه در پروژه خود از کلینوپتیلولیت طبیعی منطقه سبزوار برای جذب یون استرانسیوم استفاده کرده است، اضافه کرد: نتایج حاصل نشان داد که میزان جذب وابسته به PH بوده و با به کار بردن لیگاند باز شیف در ساختار زئولیت به میزان قابل توجهی جذب یون فلزی افزایش یافته است، به طوری که در محدوده PH پنج تا هفت و در شرایط بهینه تقریباً جذب کاملی مشاهده شد.

بر اساس اعلام روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، محقق واحد علوم و تحقیقات در پایان‌نامه خود با عنوان «اصلاح سطح نانو بلورهای کلیوپتیلولیت طبیعی با استفاده از عوامل کمپلکس کننده N202 جهت جذب و تثبیت یون استرانسیوم» به راهنمایی دکتر زهرا شیری یکتا و دکتر حمید سپهریان و مشاوره دکتر محمد ره‌گشای به بررسی مدیریت پسماندهای مضر هسته‌ای پرداخته است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/7044/بررسی-نقش-نوعی-بلور-کمیاب-در-مدیریت-پسماند-هسته‌ای
بستن   چاپ