ایرانیان جهان
ساخت آفت‌کش‌های سازگار با طبیعت
یکشنبه 19 فروردین 1397 - 6:48:32 AM
ایسنا
سرزمین ایرانیان- آفت‌کش‌های معمولی، با وجود کمک به دنیا، اشکالاتی هم دارند. به همین منظور، گروهی از دانشمندان "دانشگاه هلسینکی" (University of Helsinki) در فنلاند و "مرکز ملی پژوهش‌های علمی فرانسه" (CNRS)، در تلاش برای یافتن روشی هستند که با طبیعت سازگارتر باشد. هدف آنها، یافتن راهی برای از بین بردن آفت‌های گیاهان بدون آسیب زدن به خود آنهاست.

این پژوهشگران، به جای استفاده از مواد شیمیایی سمی، در حال ابداع راه‌های جدیدی برای تولید واکسن‌هایی از جنس "اسید ریبونوکلئیک"(RNA) هستند که آفت‌های خاص را بدون آسیب رساندن به گیاهان میزبان، هدف قرار می‌دهد.

به گفته "وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا" (USDA)، 40 تا 50 درصد محصولات کشاورزی در کشورهای در حال توسعه در اثر آفت‌زدگی از بین می‌روند. حتی در آمریکا هم این رقم تا 25 درصد است.

ایده پژوهشگران این است که مولکول‌های اسید ریبونوکلئیک می‌توانند به طور مستقیم روی برگ‌های گیاه اسپری، در آن جذب شوند و هنگام حمله، آنچه دخالت RNA نام دارد، به کار بیندازند.

این کار، یک مکانیزم دفاعی متداول است که با توالی RNA واکسن و پاتوژن و مهار بیان ژن در رشته‌های RNA حافظه کار می‌کند.

واکسن RNA، به غیر از اسپری مستقیم روی برگ‌ها، قابل تجزیه زیستی است. این واکسن، به سرعت در طبیعت تجزیه می‌شود؛ بنابراین مانند برخی از آفت‌کش‌ها روی گیاه انباشته نمی‌شود.

علاوه بر این، استفاده از این آفت‌کش، ساختار ژنتیکی گیاه میزبان را تغییر نمی‌دهد تا وادار به ساخت واکسن مورد نیاز خود شوند.

البته، این گروه پژوهشی هنوز در این زمینه با مشکلاتی روبرو است.

این پژوهش در مجله "Plant Biology" به چاپ رسید.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/7026/ساخت-آفت‌کش‌های-سازگار-با-طبیعت
بستن   چاپ