ایرانیان جهان
دستگاه شنیداری کوچک که 100 هزار بار نازک‌تر از پرده گوش است
چهارشنبه 15 فروردین 1397 - 7:45:01 AM
ایسنا
سرزمین ایرانیان- به اعتقاد محققان، ساختن حسگر­­هایی با دوام بالا و قدرت کم برای دستگاه‌­های پوشیدنی، اقدام بعدی آن­ها خواهد بود. در این راستا محققان دانشگاه "کیس وسترن رزرو "(Case Western Reserve) در حال کار روی تولید یک مبدل "غشا درام"(drumheads) هستند که قادر است سیگنال­ فرکانس­‌های رادیویی که حتی بزرگ‌تر از آنچه که گوش ما می‌شنود است را ارسال و دریافت کند.

مسئله شگفت انگیز راجع به این دستگاه این است که این "غشا درام" از نظر "درجه صدا" 10 هزار میلیارد بار کوچک‌تر و صدهزار بار نازک­‌تر از "پرده صماخ" گوش انسان است. این در حالی است که این دستگاه در مقایسه با دستگاه‌های مشابه خود می‌تواند طیف گسترده‌تری از سیگنال­‌ها را تشخیص دهد.

محققان این پروژه اظهار کردند این "حسگر ارتعاشی فوق­‌العاده کوچک" می‌تواند سیگنال­‌های بالاترین فرکانس­‌های پویای گزارش شده تاکنون را که تقریبا به میزان 110 دسی­بل است تشخیص دهد. همچنین می‌تواند "فرکانس‌های رادیویی" (RF) تا میزان 120 مگاهرتز را نیز تشخیص دهد.

لازم به ذکراست، محدود شنوایی انسان عموما بین 60 تا 100 دسی­‌بل و 10 هرتز تا 10 هزار هرتز است.

درحال حاضر این مبدل روی دستگاه­های پوشیدنی فعلی قابل اجرا نیست. به همین دلیل محققان این پروژه امیدوارند تا این مبدل را در دستگاه­های آینده اجرا کنند.

فیلیپ فنگ، استاد دانشگاه و از محققان این پروژه طی بیانیه­‌ای اعلام کرد، "احساس و ارتباط" دو امر کلیدی در یک جهان متصل هستند.

وی افزود، در دهه­‌های اخیر ما با دستگاه‌ها و سیستم­‌های بسیار کوچک مواجه بوده‌ایم، به همین جهت ما در حال تلاش برای کاهش اندازه­­‌ی ابزارهای این دستگاه‌ها هستیم.

این مقاله در مجله "Science Advances" منتشر شد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/7013/دستگاه-شنیداری-کوچک-که-100-هزار-بار-نازک‌تر-از-پرده-گوش-است
بستن   چاپ