ایرانیان جهان
بازی سازی بازرس مولر علیه ترامپ
شنبه 18 خرداد 1398 - 18:28:16
ایرانیان جهان -
بازی سازی بازرس مولر علیه ترامپ
k ٤.٥
٠
سازندگی / متن پیش رو در سازندگی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
اظهارات مولر به‌سان عاملی محرکی بود که موجب شد پافشاری دموکرات ها بر مسئله استیضاح ترامپ افزایش یابد. هرچند بخشی از این جناح سیاسی به خوبی می دانند که تحقق این مهم از منظر سیاسی خطرناک است. نانسی پلوسی می گوید تلاش می کند تا پرونده ای آهنین علیه ترامپ تعریف کند.
ساناز نفیسی| اظهارات اخیر بازرس مولر موجب افزایش تقاضا در جبهه دموکرات ها برای استیضاح ترامپ شده است. جدال های دوباره در ساختار فدرال از روز چهارشنبه آغاز شد، زمانی که رابرت مولر، بازرس ویژه طی اظهاراتی کوتاه اعلام کرد که اگر ترامپ مرتکب خلافی نشده بود، آن را به صراحت در گزارش ذکر می کردیم. این عبارت حامل پیام روشنی بود، مولر به شکلی ضمنی ماجرای تبانی میان ترامپ و روسیه را تایید کرد. مولر حتی در بخشی از اظهاراتش صراحتا گفت که اختیار اعلام جرم و احضار ترامپ به محکمه را نداشته است. یک روز بعد ترامپ به اظهارات مولر واکنش نشان داد و با محکوم کردن رویکرد بازرس ویژه گفت «هیچ مانع تراشی در مسیر عدالت وجود نداشته و ندارد، هیچ تبانی در کار نیست.» پس از آن ترامپ در حساب کاربری اش در توییتر نوشت: «اظهارات مولر هیچ چیز را تغییر نداد.»
رئیس جمهور و اطرافیان او معتقدند شواهد کافی برای اثبات گناهکاری او وجود ندارد و بر اساس قوانین آمریکا دونالد ترامپ بی گناه است. سارا سندرز، سخنگوی رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده که پرونده این ماجرا بسته شده است. اما نکته قابل تامل، انتخاب واژه ها و شیوه جمله بندی رئیس جمهور و اطرافیان او درباره گزارش مولر است. دونالد ترامپ در زمان انتشار این گزارش گفته بود گزارش مولر او را بی گناه می داند. مولر اما حال شخصأ می گوید ترامپ تلاش کرده مانع کار او شود و خواسته او را برکنار کند. او گفت از آنجایی که بر اساس قوانین، نمی توان شکایتی علیه رئیس جمهور مطرح کرد، شکایتی علیه او مطرح نکرده است. تنش ها در کاخ سفید به اندازه ای اوج گرفته که ترامپ به صورت شخصی هم مولر را هدف حملات لفظی اش قرار داد و گفت «آقای بازرس فردی است که مشکل و درگیری شخصی دارد، او درگیر تناقض است، تصور می کنم او یکی از کسانی بود که ترامپ را دوست نداشت، از همین رو وظیفه اش را به درستی انجام نداد». ناظران می گویند رئیس جمهوری آمریکا عزمش را برای نابودی اعتبار مولر جزم کرده، کسی که سال ها در قامت وکیل، دادستان و دومین مقام ارشد اف بی آی فعالیت می کرد.
چند صدایی در اردوگاه دموکرات ها
اظهارات مولر به سان عامل محرکی بود که موجب شد پافشاری دموکرات ها بر مسئله استیضاح ترامپ افزایش یابد. هرچند بخشی از این جناح سیاسی به خوبی می دانند که تحقق این مهم از منظر سیاسی خطرناک است. نانسی پلوسی می گوید تلاش می کند تا پرونده ای آهنین علیه ترامپ تعریف کند.
به گزارش واشنگتن پست رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در جریان سخنرانی اش در کنوانسیون سالانه حزب دموکرات در کالیفرنیا که زادگاه او است به مساله تحقیقات رابرت مولر، بازرس ویژه فدرال پرونده ارتباط کمپین ریاست جمهوری 2016 ترامپ با روسیه و گزارش او از این تحقیقاتش اشاره کرد و گفت: «بازرس ویژه مولر در گزارش اش به تیره ترین وجه ممکن هشدار داد که حمله ای علیه انتخابات ما و حمله ای علیه دموکراسی ما رخ داده است. چرا رئیس جمهور از ما در برابر این حمله دفاع نمی کند؟» در میانه سخنرانی پلوسی یک معترض شروع به سر دادن شعار «استیضاح» کرده و خیلی زود ده ها تن از معترضان با او در سر دادن این شعار همصدا شدند. به باور تحلیلگران پلوسی با بیان این عبارات مقدمات تحقیقات جهت استیضاح ترامپ را فراهم کرد. در آن طرف برنی سندرز، یکی از نامزدهای حزب دموکرات برای کارزار 2020 موضع معتدل تری اتخاذ کرد و با تاکید بر اهمیت پاسخگو بودن ترامپ گفت که دوست نداشتن ترامپ به معنای ارتکاب جرم نیست. نباید این دو را یکی بدانیم. او در اجتماع انتخاباتی اش گفت که پلوسی و حزب دموکرات با چالش های جدی روبه رو خواهند شد، من از آغاز تحقیقات حمایت می کنم، اما باید خطرات را لحاظ کرد، مجلس سنا به استیضاح ترامپ رای نمی دهد. نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا حالا می گویند وظیفه پیگیری این پرونده بر عهده کنگره است.
جری نادلر، رئیس کمیته قضایی کنگره گفته است: «دروغ گفتن پی درپی به مردم آمریکا اقدامی غیراخلاقی و غیرقانونی است. هیچ کس بالاتر از قانون نیست و ما باید از رئیس جمهور بازخواست کنیم». بتو اورورک، نماینده پیشین کنگره و یکی از نامزدهای کارزار 2020 نیز با واکنش به عملکرد رهبران ارشد دموکرات گفت: «نانسی پلوسی از پیامدهای استیضاح ترامپ می ترسد. به باورم اعضای کنگره در این لحظه تاریخی باید به حقیقت گوش دهند، قضاوت تاریخ پاداش شان است». با این حال به عقیده بسیاری از دموکرا ت ها دست زدن به چنین کاری می تواند یک خطای تاکتیکی بزرگ باشد که در نهایت موجب قدرتمندتر شدن دونالد ترامپ شود. مارک وارنر یکی از این سناتورهای دموکرات است که می گوید مسئله اصلی باید یافتن پاسخ این سوال باشد که آیا روسیه تلاش کرده انتخابات ریاست جمهوری 2016 را دستکاری کند یا خیر؟ او معتقد است گزارش مولر به روشنی نشان می دهد که هدف ایمیل های هک شده و انتشار اخبار نادرست در شبکه های اجتماعی، دخالت در انتخابات ریاست جمهوری بوده و دونالد ترامپ از این دخالت سود جسته و هیلاری کلینتون ضرر کرده است .به گفته وارنر هدف باید این باشد که با تصویب قوانین سخت گیرانه تر، مانع از تکرار چنین ماجرایی شد. به عقیده او باید برای شبکه های اجتماعی چارچوب روشنی در زمینه فعالیت سیاسی مشخص کرد و از آن گذشته تمام نامزدهای انتخاب ریاست جمهوری را موظف کرد که در صورت دریافت اطلاعات از کمپین های خارجی، به پلیس مراجعه کنند.
مواضع متناقض ترامپ
جمهوری خواهان کنار ترامپ ایستاده اند و می گویند حتی اگر مجلس نمایندگان رئیس جمهوری را متهم کند، سنا تبرئه اش را تضمین خواهد کرد. استیو اسکالیس، نماینده جمهوری خواه در گفت وگو با شبکه خبری فاکس نیوز گفت: «استیضاح ترامپ خواسته شهروندان آمریکایی نیست، از همین منظر به دموکرات ها توصیه می کنم به این موضوع پایان دهند چراکه پافشاری بر استیضاح، برای آنها پر هزینه خواهد بود». اظهارات مولر، هم ساختار سیاسی دولت فدرال را لرزاند و هم پایه های قدرت ترامپ را. نیویورک تایمز به نقل از بیل اوریلی، یکی از برنامه سازان پیشین فاکس نیوز نوشت که ترامپ بعد از اظهارات مولر به تلخی دوستانش را خطاب قرار می داد و همان شب چندین بار به خود او گفته از بازرس ویژه به واسطه این موضوع شکایت خواهد کرد. ناظران می گویند واکنش های ترامپ به اظهارات مولر متناقض است، در حالی که ترامپ تاکنون هرگونه ادعایی در ارتباط با رابطه اش با روسیه برای پیروزی اش در کارزار 2020 را رد کرده، اما روز پنجشنبه طی توئیتی نوشت «من هیچگاه از کرملین نخواستم به پیروزی ام در انتخابات 2016 کمک کند».
این توئیت حامل پیامی متناقض است یعنی می توان آن را به اشکال مختلف تعبیر کرد، انگار ترامپ می گوید روسیه در فرآیند کارزار 2016 دخالت داشته اما نه به خواست او. نیم ساعت بعد رئیس جمهوری باز موضعش را تغییر داد و گفت روسیه به پیروزی ام هیچ کمکی نکرد، او خطاب به خبرنگاران گفت «می دانید چه کسی به پیروزی ام کمک کرده، خودم. به باورم حقیقتا روسیه به جناح رقیب کمک کرده است». اظهارات اخیر مولر نه تنها واکنش تند ترامپ و جمهوری خواهان را به دنبال داشت بلکه موجب شد تا ویلیام بار، وزیر دادگستری نیز در مصاحبه اش با شبکه خبری سی بی اس ادعای بازرس ویژه را محکوم کند. به گفته بار مولر حق نداشت نتیجه تحقیقاتش را اینگونه ترسیم کند، او می توانست با تکیه به گزارش های موجود به نتیجه ای نهایی دست یابد نه اینکه با اظهارنظرهای چند پهلو زمینه را برای اوج گیری دعوهای جناحی هموار سازد. حقیقت آن است که اظهارات جدید مولر دموکرات ها را آشفته تر کرده است، آنها می گویند صرفا خواهان استیضاح رئیس جمهوری هستند، هرچند اگر این موضوع به سان شمشیری دولبه باشد و آنها را در موضع ضعف قرار دهد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/66090/بازی-سازی-بازرس-مولر-علیه-ترامپ
بستن   چاپ