ایرانیان جهان
بازنده انتشار "گزارش مولر" کیست؟
شنبه 18 خرداد 1398 - 18:28:04
ایرانیان جهان -
بازنده انتشار "گزارش مولر" کیست؟
k ٣.٨
٠
سازندگی / متن پیش رو در سازندگی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
علی نظیف‌پور| بیل بار، دادستان کل آمریکا که مقام مافوق رابرت مولر بازپرس ویژه پرونده روسیه است پیش از انتشار متن سانسور شده گزارش مولر دوبار برای شکل دادن به افکار عمومی آمریکا درباره متن این گزارش تلاش کرد: اول با ارائه خلاصه خود به کنگره یک ماه پیش از انتشار کامل گزارش و سپس در کنفرانس خبری خود در صبح انتشار گزارش. اما مطالعه متن گزارش مولر و تحلیل آن با توجه به محدودیت های حقوقی اش هر مشاهده گر بی طرفی را به این نتیجه می رساند که بیل بار در خلاصه اولیه خود حقیقت را تحریف کرده بوده و تلاش کرده بهترین تصویر ممکن از ترامپ را ارائه دهد. اگر به فرض نمره ای که مولر به ترامپ داده 9 از 20 باشد، بار این نمره را به 18 از 20 تغییر داده است. آش آن قدر شور بود که صدای خود مولر هم درآمد و در نامه ای به بار به او اعتراض کرد که خلاصه اش با «متن، ماهیت، و محتوای» گزارش تطابق کامل ندارد. با توجه به شخصیت اصولی مولر که همواره از رسانه ای کردن اختلافات پرهیز دارد و برای مافوق خود احترام زیادی قائل است چنین حرکتی بسیار معنی دار است و نشانه بغرنج بودن اوضاع. بار البته در شهادت خود در برابر سنا کوشید وانمود کند که مولر خلاصه او را تحریف نمی داند بلکه رسانه ها را متهم به تحریف کرده، اما درعین حال نتوانست خشم خود را پنهان کند و لحن نامه را «عصبانی» خواند. اما در این متن هدف نشان دادن محتوای واقعی گزارش مولر است. این گزارش به دو مسئله عمده می پرداخت، مسئله تبانی ستاد او با روسیه و مسئله ممانعت از اجرای عدالت. بار در هر دو مسئله حقیقت را تحریف کرده است.
مسئله تبانی: بار در خلاصه خود ادعا کرده است که مولر مدرک کافی برای اثبات تبانی نداشته است، اما متن کامل به ما می گوید که تحقیقات او «تماس‌های متعددی بین ستاد ترامپ و روسیه را تأیید کرده است. اگرچه تحقیقات ثابت کرده اند که دولت روسیه معتقد بوده پیروزی ترامپ به نفع روسیه خواهد بود و ستاد ترامپ نیز معتقد بوده که دخالت دولت روسیه به نفع آن تمام خواهد شد و این دو نهاد با یکدیگر تماس های متعددی برقرار کرده اند، اما تحقیقات موفق نشدند که با مدارک کافی اتهام تبانی را ثابت کنند». بار در گزارش خود تنها جمله نهایی را ذکر کرده (تحقیقات موفق نشدند که با مدارک کافی اتهام تبانی را ثابت کنند) و بقیه پاراگراف را نادیده گرفته است. اما اگر این پاراگراف تناقض آمیز به نظر می رسد باید به تعریف قانون تبانی توجه کرد. در قانون فدرال آمریکا تبانی باید با آگاهی و توافق دو طرف باشد و صرف رفتار تبانی آمیز برای ایراد اتهام کافی نیست.
بنابراین اگرچه گزارش رفتار تبانی آمیز بین ستاد ترامپ و روسیه را ثابت کرده است، اما نتوانسته ثابت کند که افراد درگیر (مثلاً پسر ترامپ یا دامادش) از قوانین آگاهی داشته اند و آگاهانه قوانین را نقض کرده اند. به همین دلیل است که در بخش دیگری از گزارش تأکید می کند که «اگر تحقیقات برای اثبات امری مدارک کافی نداشته باشد به این معنا نیست که هیچ مدرکی برای اثبات آن امر وجود نداشته است».
ممانعت از اجرای عدالت: در این مورد نیز مولر با محدودیت های حقوقی زیادی روبه رو بوده است. او نمی تواند رئیس جمهور مستقر را متهم کند، پس نمی تواند با قطعیت بگوید که او مرتکب جرم شده است. مولر نمی تواند رئیس جمهور را مجرم بخواند چون با توجه به اصلی که طبق آن نمی توان رئیس جمهور را به دادگاه کشاند، رئیس جمهور توان دفاع از خود در دادگاه را نخواهد داشت و بنابراین اتهام مولر را نیز نمی تواند رد کند. اما او می گوید که «اگر ما معتقد باشیم که رئیس جمهور مرتکب جرم ممانعت از اجرای عدالت نشده است، این امر را به صراحت ذکر می کنیم». یعنی مولر نمی تواند به صراحت رئیس جمهور را مجرم بداند، اما می تواند به صراحت او را تبرئه کند. او رئیس جمهور را تبرئه نکرده است، یعنی به شکل ضمنی رئیس جمهور را متهم کرده است. مولر به 10 مورد احتمالی ممانعت از اجرای عدالت در گزارش اشاره می کند و تحلیل گران حقوقی معتقدند که اگر مولر محدودیت حقوقی نداشت قطعاً ترامپ را به این جرم متهم می کرد.
جنبه سیاسی گزارش مولر: بنابراین واقعیت گزارش مولر این است که او هم تبانی و هم ممانعت از اجرای عدالت را اثبات کرده، اما نه با معیارهای قضایی، بلکه با معیارهای سیاسی لازم برای استیضاح، و بنابراین گزارش مولر را باید نامه ای به کنگره برای استیضاح ترامپ دانست. در بخش نتیجه گیری گزارش نیز با صراحت به وظیفه قانون اساسی کنگره برای کنترل دولت اشاره شده است. اما فراتر از این حقیقت، برای کشف پیامد سیاسی گزارش مولر باید منتظر ماند. در این برهه از زمان نه حزب جمهوری خواه استیضاح ترامپ را به نفع خود می داند و نه حزب دموکرات. چون ترامپ همچنان بین رای دهندگان حزب جمهوری خواه بسیار محبوب است (نزدیک به 90 درصد)، و دموکرات ها ترجیح می دهند که ترامپ را در انتخابات 2020 شکست دهند و ریسک استیضاح را نپذیرند. بنابراین محتمل ترین سناریو این است که گزارش مولر هیچ تغییر عمده ای در فضای سیاسی آمریکا ایجاد نکند. در هفته های اخیر میانگین محبوبیت ترامپ تغییری نداشته که نشانگر بی تأثیر بودن سیاسی گزارش مالر به خصوص در انتخابات است. البته همین عدم تأثیر به معنای یک باخت سیاسی برای ترامپ است. دولت ترامپ و بار با تمام وجود کوشیدند که پیش از انتشار گزارش مولر و پیش از امکان بررسی آن توسط ناظران مخالف و بی طرف نسخه تحریف شده خود از آن را به کرسی بنشانند، ولی عدم رشد محبوبیت ترامپ در این مدت نشان داد که این حقه جواب نداده و هم اکنون با انتشار متن کامل بسیار بعید است که فضا به نفع ترامپ تغییر کند، بنابراین بازنده اصلی این ماجرا ترامپ است که در این فرصت طلایی موفق نشد اوضاع را به نفع خود تغییر دهد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/66088/بازنده-انتشار-"گزارش-مولر"-کیست؟
بستن   چاپ