ایرانیان جهان
کابوس خودساخته بن‌زاید
شنبه 18 خرداد 1398 - 18:26:14
ایرانیان جهان -
کابوس خودساخته بن‌زاید
k ٣.٧
٠
صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
امارات متحده عربی نتیجه ادعایی تحقیقات درباره حادثه انفجارهای اخیر در بندر «فجیره» را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد؛ ادعایی که با همراهی عربستان سعودی و نروژ یک‌ماهی است که دنبال می‌شود؛ ولی به‌دلیل نداشتن اسناد متقن و بدون اشاره به نام کشور یا گروهی خاص بی‌نتیجه پایان یافت.
امارات متحده عربی پنجشنبه گذشته به اعضای شورای امنیت سازمان ملل گفت حملات یک ماه اخیر به چهار نفتکش در بندر فجیره «عملیاتی پیچیده و هماهنگ» بوده که تهدیدی برای جریان انتقال انرژی است.
امارات در گزارشی که با مشارکت عربستان سعودی و نروژ به شورای امنیت ارائه کرده، برخلاف آمریکا، از ایران نامی نبرده و صرفا ادعا کرده احتمالا «بازیگر دولتی» پشت این حملات قرار داشته است.
بنابر ادعای ابوظبی، این حملات را غواص‌هایی انجام داده‌اند که مین‌های مغناطیسی را به بدنه کشتی‌ها چسبانده‌اند. امارات به‌همراه نروژ و عربستان در گزارشی، نتایج بررسی‌های اولیه خود را دراختیار اعضای شورای امنیت قرار دادند؛ اما در این گزارش، نامی از ایران نیامده است.
این در حالی است که جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، اوایل خرداد گفت: کشورش مدارک دخالت ایران در انفجارهای بندر فجیره را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه می‌کند.
یک روز پس از این اظهارنظر بولتون، مایک پمپئو، وزیر امورخارجه ایالات متحده آمریکا، هم انگشت اتهام را به‌سوی ایران گرفت و گفت: این کشور با «حمله» به نفتکش‌ها در خلیج‌فارس تلاش کرده قیمت جهانی نفت را افزایش دهد.
طبق یافته‌های تحقیقات اولیه امارات، نروژ و عربستان، این حمله‌ها نیازمند متخصص مسیریابی قایق‌های سریع‌السیر و غواصان‌آموزش دیده برای کارگذاشتن مین‌های مغناطیسی روی بدنه نفتکش‌ها بود؛ به‌طوری‌که به آن‌ها آسیب وارد کند؛ اما باعث غرق‌شدن نفتکش‌ها نشود.
کمیسر حقوق بشر:رژیم اسرائیل در حادثه «فجیره» دست داشت
افزون‌براین، سه کشور مذکور اعلام کردند: «درحالی‌که تحقیقات همچنان در حال انجام است، این واقعیت‌ها به‌طورجدی نشان می‌دهد چهار حمله بخشی از عملیات پیچیده و هماهنگ عاملی است که ظرفیت عملیاتی درخورتوجه دارد و احتمالا عامل دولتی باشد». آن‌ها معتقدند این حملات کار چندین تیم عملیاتی بود که به‌گونه‌ای آن را هماهنگ کرده بودند که هر چهار نفتکش در مدت کمتر از یک ساعت منفجر شوند.
امارات یا آمریکا ادعای حوادث فجیره را به ایران نسبت می‌دهند؛ اما هیثم ابوسعید، کمیسر کمیته بین‌المللی حقوق بشر در غرب آسیا، معتقد است بندر فجیره زیر سلطه نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی است و اسرائیل در حادثه فجیره دست داشته است.
ادعای واهی امارات و عربستان علیه ایران
در گزارشی که امارات، عربستان و نروژ به سازمان ملل ارائه کردند، به طرفی که گمان می‌رود در پسِ این حمله باشد، اشاره نشده و برخلاف آمریکا که علنا و مستقیما ایران را به دست‌داشتن در این حادثه متهم کرده، به نام ایران اشاره‌ای نشده است.
امارات در دفتر نمایندگی خود در سازمان ملل، نشستی با حضور اعضای شورای امنیت درباره آنچه حمله خرابکارانه به کشتی‌هایش خوانده، ترتیب داده است. این در حالی است که رسانه‌ها گزارش داده‌اند این نشست هیچ نتیجه‌ای برای اماراتی‌ها نداشته و سفرای کشورهای شرکت‌کننده در این نشست، هیچ اظهارنظری نکرده‌اند و ولادیمیر ساورانیکف، معاون نماینده روسیه، تأکید کرده اسناد یا ادله و مدارکی ارائه نشده است.
به‌گفته این دیپلمات روسی، امارات به نام کشور یا گروه متهم به این حادثه اشاره نکرده و این کشور در ارائه ارزیابی‌ها خود تنهاست.
گرچه در گزارش این سه کشور به شورای امنیت سازمان ملل متحد نامی از ایران برده نشده، عبدالله المعلمی، دیپلمات سعودی در سازمان ملل، ایران را مسوول حملات دانست و گفت: «معتقدیم مسوولیت این حملات برعهده ایران است و در بیان این موضوع تردید نداریم».
آقای عباس موسوی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران، یک روز پس از حمله به این چهار نفتکش، آن را «دسیسه بدخواهان» عنوان کرد و خواهان روشن‌شدن ابعاد دقیق این حادثه شد.
المرزوقی: امارات «ویروس» منطقه است
این ادعاهای آمریکا و کشورهای عربی مرتجع منطقه در حالی مطرح می‌شود که المنصف المرزوقی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تونس، دولت امارات را به‌دلیل نقش خرابکارانه‌اش به «ویروس» منطقه تشبیه کرد.
المرزوقی با اشاره به اینکه در جهان عرب ویروسی به‌نام امارات داریم، به روزنامه «الشرق» گفت: امارات هرجا پا گذاشته، فاجعه به‌بار آورده است. این ویروس ویرانگر است و سازنده نیست. هدف این ویروس ویران‌کردن تجربه‌های دموکراسی در هر جایی است. این ویروس مسری تلاش می‌کند تونس، سودان و الجزایر را ویران کند و فساد به‌راه بیندازد. باید جلو آن را گرفت. پیکره جهان عرب از سیستم ایمنی کافی برخوردار است و نقش این ویروس را مهار خواهد کر یا از بین خواهد برد.
اظهارات این تحلیلگر تونسی در حالی درباره امارات عنوان می‌شود که کشورهای عربی جهان از ابوظبی و شیخ‌زاید به‌عنوان «شیطان بزرگ جهان عرب» نام می‌برند.
میدل‌ایست‌آی: امارات گرفتار کابوسی خودساخته شده است
همچنین، یکی از رسانه‌ها در انگلیس گزارش داد امارات متحده عربی گرفتار کابوسی خودساخته شده است. پایگاه «میدل‌ایست‌آی» در گزارشی با اشاره به اقدامات امارات متحده عربی علیه ایران، نوشته این کشور خودش را در «کابوسی خودساخته» گرفتار کرده است.
خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، تحریم‌ها علیه تهران، تشکیل ناتو عربی، برگزاری نشستی علیه ایران در لهستان و قراردادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های «تروریستی»، برخی از اقدامات دولت آمریکا هستند که محمد بن‌زاید، ولیعهد ابوظبی، مشتاقانه از آن‌ها حمایت کرده است.
میدل‌ایست‌آی می‌نویسد: «بن‌زاید تمامی این اقدامات را انجام داده تا کشور کوچکش را به یکی از ستون‌های اصلی سیاست‌های واشنگتن علیه ایران تبدیل کند؛ اما حالا این اقدامات به‌سمت خود او برگشته‌اند تا گرفتارش کنند».
اردیبهشت امسال، امارات اعلام کرد چهار کشتی اماراتی، سعودی و نروژی در بندر فجیره هدف حمله قرار گرفته‌اند. مقام‌های آمریکایی در تلاش برای ایجاد فضایی ضدایرانی و با استناد به اطلاعات دریافتی از رژیم صهیونیستی، ایران را به دست‌داشتن در این حمله متهم کرده‌اند؛ حمله‌ای که خسارات جدی به این نفتکش‌ها را به‌دنبال نداشت؛ اما موجب افزایش تنش‌ها شد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/66071/کابوس-خودساخته-بن‌زاید
بستن   چاپ