ایرانیان جهان
"نیش و کنایه" پوتین به آمریکا
شنبه 18 خرداد 1398 - 18:13:56
ایرانیان جهان -
"نیش و کنایه" پوتین به آمریکا
k ١.٥
٠
ایسنا / رئیس جمهوری روسیه در همایش اقتصادی سن پترزبورگ به سیاست‌ها و فشارهای اقتصادی آمریکا تاخت و اقدامات دولت آمریکا برای ثبات قدرت خود در جهان را خطری برای صلح جهانی خواند.
ولادیمیر پوتین روز جمعه در همایش اقتصادی سن پترزبورگ سخنرانی کرد. او هشدار داد که جهان در حال گذار به دورانی است که در آن "قوانین یک کشور یا گروهی از کشورهای قدرتمند، جایگزین قوانین بین‌المللی" می‌شود. رئیس جمهوری روسیه در این راستا به ایالات متحده اشاره کرد.
او در ادامه ضمن تاکید بر اینکه خودخواهی اقتصادی باعث بروز بحران‌های بیشتری می‌شود، گفت: «این راهی است که به جنگ‌های اقتصادی و شاید جنگ‌هایی نه فقط اقتصادی می‌انجامد. در واقع این راه به نبردهایی می‌انجامد که در آنها همه در مقابل یکدیگر وارد میدان می‌شوند.»
پوتین پس از اشاره به ضرورت تغییرات بنیادین در سازمان‌دهی تبادلات مالی بین‌المللی، عنوان کرد که دلار به وسیله‌ای برای فشار بر کشورها تبدیل شده است.
نخستین جنگ تکنولوژی در عصر دیجیتال
رئیس جمهوری روسیه در ادامه سخنرانی‌اش به اقدامات آمریکا علیه شرکت چینی هوآوی نیز پرداخت. او گفت برخی شرکت‌ها تلاش می‌کنند با رفتار غیرمتعارف رقیبان جهانی را از میدان به‌در کنند و تصریح کرد: «در برخی محافل از این وضعیت حتی به عنوان نخستین جنگ تکنولوژی در عصر دیجیتال نام برده می‌شود.»
وزارت بازرگانی آمریکا شرکت هوآوی و 70 شرکت دیگر را در لیست سیاه قرار داده است. ترامپ معتقد است که کالاهای تولیدی هوآوی امکان جاسوسی برای دولت چین را فراهم می‌سازند. از زمان اعلام این تصمیم، چند شرکت آمریکایی، از جمله گوگل که سیستم آندروید در سراسر جهان عرضه می‌کند، از همکاری با هوآوی خودداری می‌کنند. در آلمان نیز بحث در مورد منع به‌کارگیری تجهیزات هوآوی در جریان است.
هوآوی در حاشیه نشست مسکو با شرکت روسی (MTS) قراردادی برای راه‌اندازی نسل جدید شبکه‌های تلفن همراه موسوم به "5 جی" امضا کرد.
گسترش روابط چین و روسیه؟
در نشست رئیس جمهوری روسیه شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین نیز حضور دارد. معاون وزیر خارجه چین سفر شی به روسیه را "نقطه عطفی در توسعه روابط دوجانبه" خوانده است.
یوری یوشاکف، مشاور سیاست خارجی ولادیمیر پوتین نیز در آستانه سفر رئیس جمهوری چین به خبرنگاران گفته بود که موضع روسیه و چین در بسیاری از مسائل بین‌المللی نزدیک به هم یا کاملأ یکسان است. او از جمله به برنامه هسته‌ای کره شمالی، بحران ونزوئلا و توافق اتمی با ایران اشاره کرد.
در همایش اقتصادی سن پترزبورگ پتر آلتمایر، وزیر اقتصاد و انرژی آلمان نیز حضور دارد. او تاکنون دست‌کم یک قرارداد همکاری اقتصادی با روسیه بسته است.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/66049/"نیش-و-کنایه"-پوتین-به-آمریکا
بستن   چاپ