ایرانیان جهان
معضل "دود و دم" برای نامزدهای نخست وزیری انگلیس
شنبه 18 خرداد 1398 - 18:07:40
ایرانیان جهان -
معضل "دود و دم" برای نامزدهای نخست وزیری انگلیس
k ١.٨
١
فارس / یک کاندیدای دیگر نخست‌وزیری انگلیس تایید کرده است که در جوانی چندین بار کوکائین مصرف کرده است.
به نوشته روزنامه «دیلی میل»، مایکل گوو روز جمعه گفت زمانی که روزنامه‌نگاری جوان بود در برخی گردهمایی‌ها با دوستانش کوکائین مصرف می‌کرد؛ اما اکنون پشیمان است.
او گفت: «این کار اشتباه بود. به گذشته که نگاه می‌کنم با خود فکر می‌کنم کاش این کار را نکرده بودم. این مربوط به 20 سال پیش است و بله، یک اشتباه بود. اما باور ندارم اشتباهات گذشته، صلاحیت شما را رد کند».
«روری استوارت»، وزیر توسعه بین الملل بریتانیا نیزر پیش از این با حضور در شبکه تلویزیونی «اسکای نیوز» اعتراف کرده بود 15 سال پیش در ایران تریاک کشیده و آن را «کار خیلی اشتباه» و «اشتباهی احمقانه» توصیف کرده است.
گوو گفت امیدوار است این موضوع باعث جلوگیری از نام‌نویسی وی برای شرکت در رقابت بر سر پست نخست‌وزیری نشود.
وی افزود: «یقیناً اکنون همکارانم در پارلمان و اعضای حزب محافظه‌کار باید تصمیم بگیرند که آیا من رهبر [حزب] بشوم یا خیر. فکر می‌کنم همه سیاست‌مداران پیش از ورود به این عرصه، زندگی شخصی خود را دارند».
برخی معتقدند گوو اصلی‌ترین رقیب «بوریس جانسون» وزیر امور خارجه پیشین بریتانیا در رسیدن به مقام نخست‌وزیری این کشور است.
در حالی که جانسون اعلام کرده در صورت انتخاب شدنش، در پایان اکتبر چه با توافق و چه بدون توافق با اتحادیه اروپا برگزیت را اجرایی می‌کند، مایکل گوو مایل موضع نرم‌تری در قبال توافق بر سر برگزیت دارد.
مردم بریتانیا (انگلیس، ایرلند شمالی، اسکاتلند و ولز) سوم تیر ماه سال 1395 در یک همه‌پرسی به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رأی مثبت دادند. قرار بود فرآیند خروج تا پیش از ابتدای امسال تکمیل شود، اما ناکامی لندن و بروکسل در توافق در مورد وضعیت رابطه سیاسی و اقتصادی پس از اجرای برگزیت، به تعویق در این فرآیند منجر شد.
«ترزا می» در دوران نخست‌وزیری، به‌دنبال کسب ضمانت از سوی اتحادیه اروپا برای به‌اصطلاح «ترتیبات پشتیبان» در خصوص مرزهای ایرلند شمالی بود. ترتیبات پشتیبان نوعی سیاست ضمانتی است که پس از اجرایی شدن برگزیت از ایجاد «مرز سخت» بین ایرلند شمالی که استانی از بریتانیاست و جمهوری ایرلند که عضو اتحادیه اروپا است جلوگیری می‌کند.
خانم می، سه بار توافق با اتحادیه اروپا را که ترتیبات پشتیبان را نیز دربرمی‌گرفت سه بار به پارلمان ارائه کرد اما قانون‌گذاران هر سه بار این طرح را رد کردند.
او سوم خرداد امسال با اعلام شکست تلاش‌هایش برای حصول توافق با بروکسل برای خروج از اتحادیه اروپا استعفای خود را اعلام کرد و در تاریخ هفتم ژوئن (17 خرداد) رسماً از سمت خود کناره‌گیری کرد.
خانم می به مدت 3 سال، از سال 2016 و بعد از استعفای «جیمز کامرون»، نخست‌وزیری دولت انگلیس و رهبری حزب محافظه‌کار را برعهده داشت.
کاندیدهای تصاحب این مقام باید تا روز دوشنبه به‌طور رسمی وارد این رقابت شوند. روند انتخاب نخست‌وزیر باید تا آخر ماه جاری میلادی به اتمام برسد.
در صورتی که انگلیس بدون تصویب توافق از اتحادیه اروپا خارج شود با شوک اقتصادی و سیاسی شدیدی مواجه خواهد شد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/65994/معضل-"دود-و-دم"-برای-نامزدهای-نخست-وزیری-انگلیس
بستن   چاپ