ایرانیان جهان
متکي: بايد در سياست خارجي از ادبيات فاخر و ديپلماتيک استفاده کنيم
شنبه 7 ارديبهشت 1392 - 4:58:03 PM

منوچهر متکي با تاکيد بر بکاربردن ادبيات ديپلماتيک در بحث سياست خارجي گفت: اگر کسي حتي موضع درست و انقلابي را به گونه اي طرح بکند که براي کشور هزينه ايجاد کند، تدبير درستي نيست؛ البته در پاسخ به ادبيات استکباري نياز هست که از ادبيات تند بهره بگيريم.

  منوچهر متکي در برنامه پرسش و پاسخ دانشجويي در دانشگاه تبريز با بيان اين‌که بايد در سياست خارجي از ادبيات فاخر و ديپلماتيک استفاده کنيم، حرف سنجيده و درستي است، افزود: گاها ديده شده است که برخي با به کار بردن ادبيات غير ديپلماتيک براي کشور هزينه ايجاد کرده داند.

وي در پاسخ به دانشجويي که خواستار مقايسه سياست خارجه دولت اصلاحات و دولت نهم و دهم بود، گفت: در طول اين سال‌ها روش‌هاي متفاوتي اتخاذ شده است، براي مثال در بحث انرژي هسته‌اي مطالبات هر دو دولت به نوعي يک چيز بود، ولي رويکرد دولت هشتم رسيدن به حق هسته‌اي با متد صحبت، مذاکره با غرب و راه دادن نظارت غربي‌ها بود که منجر به تعليق دو ساله نطنز و اصفهان شد.

متکي ادامه داد:رويکرد فعالانه سياست خارجه دولت نهم در بحث هسته‌اي باعث شد، بعد از هشت سال از آن دوره تعامل غرب با ايران متفاوت تر شد.

وي تغيير تقويم آموزشي دانشگاه ها و تعطيلي دانشگاه‌ها در فضاي انتخابات 24 خرداد را عملي شتابزده دانست و تاکيد کرد: در اين تصميم نه دانشجويان و نه اساتيد به عنوان مخاطبين اصلي دو وزارتخانه مورد مشورت قرار نگرفته‌اند.

وي در پاسخ به سوال دانشجويي مبني بر اين‌که مبناي ائتلاف 5 گانه شما چيست و چه سنخيتي بين اين 5 نفر وجود دارد گفت: هدف اين است که بعد از مشورت ها و سنجش هاي لازم هم به شخص اصلح و هم راي آور برسيم.

متکي به تنازعات غير اصولي برخي مسئولان اشاره کرده و افزود: هر انتقادي داريم بايد در درون سيستم خودمان حل کنيم؛ چراکه وقتي دو رئيس قوه با هم جدل مي کنند، به دنبال اين قضيه متاسفانه اين دو جايگاه در ذهن مردم افت مي‌کنند.

وزير پيشين امور خارجه يادآور شد: دولت مسئول معيشت مردم و نه تفسير و قرائت‌هاي مختلف از دين است.

وي تاکيد کرد: دولت مسئول مکتب سازي نيست، در قانون اساسي ما مرجع اصلي قرائت درست از دين شخص ولي فقيه است.

وي در پايان طرح مسئله هسته‌اي و به نتيجه رساندن پرونده هسته اي ايران را جزء اولويت‌هاي کاري دولت يازدهم خواند و خاطرنشان کرد: تغيير موضع گيري‌هاي اخير در ادبيات غربي‌ها نشان از اين دارد که مي‌توان پرونده هسته‌اي را با آرامش به نتيجه رساند.



http://www.ilandnews.ir/fa/News/62/متکي--بايد-در-سياست-خارجي-از-ادبيات-فاخر-و-ديپلماتيک-استفاده-کنيم
بستن   چاپ