ایرانیان جهان
مروری بر کاربردهای پلاسمای خلاء در صنعت نساجی
سه شنبه 22 اسفند 1396 - 6:56:16 AM
ایسنا
سرزمین ایرانیان- اکبر خدامی در مراسم رونمایی از دستگاه آبگریزکننده پلاسما دژ که در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد، ضمن مهم برشمردن تحقیقات بر لزوم ارزش‌آفرینی در دانشگاه تاکید کرد و گفت: دانشگاه واحدهای R&D را به شرکت‌های "های‌تک"
وصل می‌کنند.

وی با بیان اینکه جسم جامد در صورت حرارت‌دهی به مایع و سپس گاز تبدیل می‌شود،‌ پلاسما را حاصل تزریق انرژی به گاز دانست و خاطرنشان کرد: این ماده توده فعالی از یون‌ها، الکترون‌ها،‌ رادیکال‌ها و تابش UV بوده و دارای کاربردهای بسیاری است.

عضو هیات علمی دانشکده نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان از وجود پلاسما در طبیعت خبر داد و اضافه کرد: این ماده دارای 2 نوع سرد (Cold) و گرم (Hot) بوده که نوع سرد آن مورد استفاده در پلیمر و منسوجات است.

خدامی، پلاسمای سرد را به 2 نوع تحت فشار اتمسفر و تحت خلاء تقسیم کرد و توضیح داد: در پلاسمای سرد تحت خلاء، مصرف مواد پایین بوده و بدین وسیله هزینه تجهیزات گران‌ قیمت آن قابل چشم‌ پوشی است.

وی سپس به کاربردهای پلاسمای خلاء پرداخت و تشریح کرد: به کمک پلاسما، پوششی روی سطح کفش ایجاد می‌شود که با پوشش معمولی متفاوت است.

عضو هیات علمی دانشکده نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان ضخامت پوشش پلاسما پلیمر را در ابعاد نانومتر توصیف کرد و ادامه داد: با استفاده از این نوع پوشش خواص کلی دست نخورده باقی می‌ماند. این در حالی است که شست و شوی این پوشش تا 250 بار شبیه‌سازی شده و ثبات آن حفظ شده است.

خدامی با بیان اینکه ضریب شکست این پوشش متفاوت است، تاکید کرد: کاری که انجام شده، افزایش ضخامت این پوشش تا 50 لایه و در ابعاد 70 نانومتر است که به موجب آن کفش تولید شده از هر جهت دارای جلوه رنگی خاصی است.

وی برخی دیگر کاربردهای این محصول را رنگرزی روی چرم، پیوند مواد مختلف از جمله مواد ضد آتش با سایر مواد بر روی سطح، ایجاد خوردگی، تغییر جلوه رنگی و غیره... دانست و افزود: استفاده از پلاسمای خلاء خاصیت خشک شوندگی کفش را نیز بهبود می‌بخشد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/5981/مروری-بر-کاربردهای-پلاسمای-خلاء-در-صنعت-نساجی
بستن   چاپ