ایرانیان جهان
اجرای طرح ملی تولید کربن فعال از قیر طبیعی در جهاد دانشگاهی کرمانشاه
دوشنبه 21 اسفند 1396 - 6:55:06 AM
ایسنا
سرزمین ایرانیان- مهندس علی دارایی، مدیر گروه پژوهشی شیمی سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه با بیان اینکه بیش از 80 درصد معادن قیر طبیعی کشور در استان کرمانشاه متمرکز شده است، افزود: قیر یک ماده هیدروکربوری است که می‌توان بسیاری از محصولات کربنی ارزشمند را از آن تولید کرد.

 وی ادامه داد: با توجه به این ثروت خدادادی در استان، گروه پژوهشی شیمی سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه از سال 1384 بخشی از فعالیت‌های خود را در خصوص فرآوری قیر طبیعی متمرکز کرده که نتیجه آن انجام چندین طرح آزمایشگاهی نیمه صنعتی، ثبت چندین اختراع و چاپ مقالات در کنفرانس‌های بین‌المللی بوده است.

دارایی در ادامه با بیان اینکه یکی از محورهای شبکه برنامه این گروه در سال‌های 95-92 در خصوص تولید فرآورده‌های صنعتی از قیر طبیعی بود که نتایج به‌دست آمده از آن تصویب طرح ملی تولید کربن فعال از قیر طبیعی با ظرفیت صد تن در سال با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و جهاد دانشگاهی و عقد قرارداد پژوهشی با سازمان انرژی اتمی ایران جهت تولید گرافیت از دیگر نتایج این شبکه است.

مدیر گروه پژوهشی شیمی سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه افزود: با توجه به نتایج بدست آمده و پیشنهاد معاونت پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی کشور زمینه فعالیت شبکه برنامه آینده گروه شیمی در سال‌های 1400-1397 به صورت تخصصی در خصوص فرآورده‌های صنعتی از قیر طبیعی متمرکز شده است.

 وی تصریح کرد: در حال حاضر مصرف کربن فعال در کشور 1400 تن در سال است که فقط 200 تن از این مقدار تولید داخل کشور است و بقیه از طریق واردات از کشورهای سوئد، هلند، ژاپن، آلمان و چین تامین می‌شود. 

مدیرگروه پژوهشی شیمی سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه با اشاره به اینکه کربن فعال یک‌سری از مواد جذب کننده سطحی با جنس زغالی و جنس کریستالی‌ است که در ساختار داخلی آن روزنه‌های زیادی وجود دارد و در هیچ حلال شناخته شده‌ای حل نمی‌شود، گفت: برجسته‌ترین مشخصه کربن فعال حذف انتخابی آلاینده‌ها است. 

وی در پایان تصریح کرد: زغال فعال شده کاربرد بسیار فراوانی در فرایندهای جذب از فاز مایع و یا فاز گاز دارد که می‌توان به مصارف آن در پالایشگاه‌های نفت، گاز و پتروشیمی، آب و پساب، استخراج فلزات با ارزش صنایع دفاعی، دارویی و بهداشتی، شیمیایی، رنگ و رزین نساجی و بافت حلال‌ها و مواد شیمیایی اشاره کرد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/5974/اجرای-طرح-ملی-تولید-کربن-فعال-از-قیر-طبیعی-در-جهاد-دانشگاهی-کرمانشاه
بستن   چاپ