ایرانیان جهان
نامه سرگشاده شوراهای صنفی دانشجویان کشور به رییس‌جمهور
یکشنبه 13 اسفند 1396 - 6:52:48 AM
ایسنا
سرزمین ایرانیان- در متن این نامه که با استناد به بخشی از یکی از صحبت‌های  رییس جمهور مبنی بر این که «دولت، راه و مسیر خود را در زمینه احترام به علم و دانشگاه ، غیرامنیتی بودن محیط دانشگاه و احترام به دانشجویان، احترام به آزادی اندیشه و بیان آزاد در دانشگاه ادامه می‌دهد و ذره‌ای کوتاه نخواهد آمد» آغاز شده، آمده است:

«آقای حسن روحانی
با سلام
چند سالی است که همت فعالین شوراهای صنفی دانشجویی جان تازه‌ای به فعالیت دانشجویی بخشیده و مطالبات به حق دانشجویان از راه های قانونی و به‌دور از خشونت، مطرح و پیگیری شده است؛ هرچند همواره با بی‌مهری‌ها، فشار و برخوردهای خارج از شأن دانشگاه و دانشجو روبه‌رو بوده».

در ادامه این نامه با ابراز این اعتقاد که اتفاقات اخیر در کشور، فرصتی برای برخورد با دانشجویان فعال در حوزه صنفی و فرهنگی فراهم کرده، آمده است که این دانشجویان «همواره به سیاستهای "پولی‌سازی دانشگاه" و عملکرد نظام آموزشی معترض بوده‌اند؛ اما سنگرشان دانشگاه و ابزارشان قانون است و موضع شفاف خود را اگر گوش شنوایی باشد، در بیانیه‌ای که به امضای شوراهای صنفی دانشگاه کشور رسیده است، اعلام کرده‌اند.»

نویسندگان نامه در ادامه به بازداشت تعدادی از فعالان صنفی دانشگاه‌ها، همچنین آزادی آنها با قید وثیقه اشاره کرده و به آنچه «ذیل عنوان پیشگیری در ارائه دلیل این بازداشت‌ها» مطرح شده، اعتراض کرده و این امر غیرقانونی دانسته‌اند.

تشکل‌های امضاءکننده این نامه همچنین با استناد به سخنان وزیر علوم درباره شیوه قانونی مواجهه با تخلفات دانشجویان از آنچه امنیتی‌شدن فضای دانشگاه‌ها بر خلاف وعده‌های داده شده، خوانده‌اند، انتقاد کرده‌اند.

در ادامه این نامه آمده است: 

"آقای روحانی! بدیهی‌ترین خواسته مردم ایران اجرای قوانین در کشور است که حتی مطابق گفته‌های وزیر علومتان در رابطه با بازداشت‌های اخیر زیر پا گذاشته شده است؛ بیاناتی که در مصاحبه اخیر ایشان از رسیدگی غیرقانونی در دادگاه‌ها مطرح شد مهر تاییدی بر ماده 45 حقوق دانشجویی است که مدتهاست بدست فراموشی سپرده شده است.

زیره به کرمان می‌آوریم و در حضور شمای حقوقدان تاکید می‌کنیم که بر مبنای ماده 45 حقوق دانشجویی «یگانه مرجع رسیدگی به تخلفات دانشجویان، شوراهای انضباطی است و هیچ مرجع دیگری حق دخالت در این امر را ندارد. شوراهای انضباطی عبارتند از : شوراهای انضباطی دانشگاه (شورای انضباطی بدوی و شورای انضباطی تجدید نظر) که در دانشگاه ها مستقر است و شورای انضباطی مرکزی که در وزارت علوم مستقر است».

همچنین برمبنای ماده 4 شیوه‌نامه کمیته انضباطی «شوراهای انضباطی دانشگاه می‌توانند به تمام گزارش‌های رسیده در مورد دانشجویان، از سوی هر یک از اشخاص حقیقی و حقوقی در داخل یا خارج از دانشگاه رسیدگی و در صورت احراز وقوع تخلف در حد اختیارات خود حکم صادر نمایند»

بر همین اساس از شما و تک تک اعضای کابینه‌تان انتظار می‌رود حسب وظیفه و سوگندتان اقدام کنید و جدا از شعارهای زیبا در عمل، اقدامی قاطع برای توقف این بی‌قانونی‌ها انجام دهید".

در پایان این نامه آمده است که "شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های کشور به عنوان نماینده دانشجویان هرچند زیر بار فشارها، با عزمی راسخ‌تر از همیشه اعتراض خود را نسبت به «کالایی‌سازی آموزش، برخوردهای امنیتی، افت کیفیت تغذیه و آموزش دانشجویان و افت کیفیت خوابگاه‌ها به دنبال واگذاری به بخش خصوصی و وجود تبعیض‌های مختلف در عرصه دانشگاه و...» اعلام می‌کنند و از رییس‌جمهور برای جلوگیری از تاثیرات منفی و تبعات جبران ناپذیر چنین برخوردهایی برای کشور، انتظار اقدام عاجل برای توقف بازداشت‌های اخیر و رسیدگی به پرونده‌ تخلفات احتمالی دانشجویان در دانشگاه‌ها را دارند".

http://www.ilandnews.ir/fa/News/5928/نامه-سرگشاده-شوراهای-صنفی-دانشجویان-کشور-به-رییس‌جمهور
بستن   چاپ