ایرانیان جهان
نشست عمومی فرهنگستان علوم جهان آبان 97 در شیراز برگزار می شود
شنبه 12 اسفند 1396 - 6:49:19 AM
مهر
سرزمین ایرانیان- نشست اعضای کمیته راهبری برگزاری بیست و هشتمین نشست عمومی فرهنگستان علوم جهان  (TWAS) با حضور دکتر رومین مورنزی مدیر اجرایی فرهنگستان علوم جهان،  دکتر مسعود برومند معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، دکتر رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دکتر فیروزآبادی عضو دائم TWAS، دکتر محمد جواد دهقانی رئیس رایسست و ISC، دکتر مسعود صدری نسب ریاست مرکز مطالعات و همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم برگزار شد.

همچنین در این نشست دکتر رضا منصوری، عضو دائم TWAS ، دکتر بیتا مسگرپور مشاور معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، علی مرتضی بیرنگ معاون امور بین‌المللی و تبادل فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری، دکتر بهادر رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دکتر نادگران رئیس دانشگاه شیراز و برخی از مدیران حوزه پژوهش و علم و فناوری حضور داشتند.

در این نشست ابتدا دکتر محمدجواد دهقانی به معرفی اجمالی اهداف و رسالت رایسست (مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری) در بعد اطلاع رسانی پرداخت و آمادگی رایسست برای میزبانی نشست عمومی و کنفرانس تواس 2018 را اعلام کرد.

دکتر صدری نسب، رئیس مرکز مطالعات و همکاری های علمی بین المللی وزارت عتف نیز به صورت اجمالی به معرفی تواس و اهداف و برنامه های آن پرداخت و تاریخچه فعالیت های انجام شده برای نشست 2018 را تشریح کرد.

در ادامه معاونین پژوهشی وزارتخانه های علوم و بهداشت، در خصوص اهمیت برگزاری نشست و حمایت وزارتین ذیربط با برگزاری نشست مطالبی ارائه کردند.

دکتر رومین مورنزی، مدیر اجرایی فرهنگستان علوم جهان، به تفکیک موارد ضروری برای اجرای این برنامه را بر شمرد و اعضا در خصوص آن نظرات خود را بیان داشتند.

پس از بازدید رایسست و مباحث مطرح شده، زمان برگزاری این نشست در آبان ماه 1397 و در شیراز در محل مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری به تصویب رسید.

تعداد مهمانان پیشنهادی از کلیه کشورهای پیشرفته و در حال توسعه از سراسر دنیا 350 نفر تعیین شد که از این تعداد حدود 100 نفر از دانشمندان برجسته کشور خواهند بود.

در خصوص طول برگزاری نشست بحث و تبادل نظر صورت گرفت و مقرر شد پس از هماهنگی با کمیته اجرایی این نشست حداکثر در 4 روز برگزار شود. 

در مورد چگونگی تامین هزینه های برگزاری این نشست نیز بحث و گفتگو شد.

در پایان این نشست مورنزی به دنبال مشاهده پتانسیل رایسست ابراز امیداوری کرد برای پیگیری فرایند کار در اردیبهشت 1397 مجدداً از رایسست بازدید کند.

وی هدف اساسی تواس از برگزاری نشست در کشورهای مختلف را تشویق جوامع در حال توسعه و کمتر توسعه یافته برای ایجاد تحرک علمی و تحقیقاتی برشمرد و عنوان کرد: تواس برای هر دو دسته کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه برنامه دارد.

مورنزی درباره جوایز تواس اظهار داشت: تواس 10 جایزه را در حوزه های مختلف ارائه می دهد که برای هر کدام فرایند داوری دقیق و مستقل وجود دارد و بنابراین نگاه تواس به جوامع مختلف و توزیع جایزه‌ها تبعیض آمیز نیست.

وی تاکید کرد: در آغاز تاسیس تواس در سال 1983 تواس کار خود را با دانشمندان چند کشور محدود آغاز کرد و در حال حاضر خوشحالیم که دانشمندان 95 کشور به عضویت تواس در آمده‌اند.

مورنزی گفت: در سال 2017 از مجموع 50 جایزه، 10 جایزه به دانشمندان آفریقایی اختصاص یافته که در نوع خود جالب توجه است.

وی با اشاره به ضرورت برگزاری نشست های تواس در نقاط جغرافیایی مختلف گفت: تواس می کوشد تمامی نقاط جغرافیایی را هدف گرفته و باعث تحرک علمی در آن مناطق در حمایت توسعه یافتگی آن مناطق شود.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/5921/نشست-عمومی-فرهنگستان-علوم-جهان-آبان-97-در-شیراز-برگزار-می-شود
بستن   چاپ