ایرانیان جهان
حنجره مصنوعی جدید، بدون جراحی صدای بیشتری تولید می‌کند
دوشنبه 7 اسفند 1396 - 7:00:53 AM
ایسنا
سرزمین ایرانیان- دانشمندان موسسه "MARCS" در دانشگاه غرب سیدنی در یک حرکتی که می‌تواند صدای 300 هزار نفر در سراسر جهان را که حنجره خود را از دست داده‌اند بازگردانند، یک حنجره مصنوعی غیرتهاجمی را آزمایش کردند و دریافتند که قادر به تولید صدای با کیفیتی هستند.

بر خلاف پروتزهای موجود که بر روی ورودی اعصاب یا عضلات حنجره تکیه می‌کنند، دستگاه تنفسی مصنوعی پنوماتیک جدید از سیستم تنفسی بیمار استفاده می‌کند و نیازی به جراحی ندارد.

دکتر "فرزانه احمدی" از دانشگاه غرب سیدنی می‌گوید: استاندارد مراقبت موجود نیازمند استفاده از جراحی برای جایگذاری دستگاه‌های پروتز در زخم باز گردن است که به عنوان "استوما"(stoma) شناخته می‌شود و پس از یک لاریژکتومی باقی می‌ماند تا بیمار بتواند نفس بکشد.

وی افزود: جراحی یک عمل تهاجمی است که عفونت‌ها و عوارض شایعی دارد و صدای حاصل از آن زمخت و آهسته است.

در یک آزمایش پیش‌بالینی، محققانی که بر روی پروژه تحقیقاتی "صدای بیونیک"(Bionic Voice) کار می‌کردند، سازگاری الکترونیکی دستگاه "PAL" را به وجود آوردند، که از نفس بیمار برای ایجاد صدا استفاده می‌کرد که بعدا با حرکت لب‌ها و زبان به گفتار تبدیل شد.

این مطالعه نشان داد که دستگاهی که منحصرا به واسطه تنفس عمل می‌کند، در حقیقت به بازیابی عملکرد حنجره بدون هیچ‌گونه ورودی عصبی کمک و کیفیت صدای بهتری از استانداردهای موجود تولید می‌کند.

دکتر "احمدی" می‌گوید، این دستگاه اولین پروتز صوتی غیرتهاجمی، بدون نیاز به جراحی و تولیدکننده صدای الکترونیکی در جهان است و قادر به تولید صدای انسانی بیشتری نسبت به دستگاه‌های فعلی خواهد بود.

مقاله‌ای که نتایج حاصل از آزمایش‌های قبل از آزمایش بالینی را نشان می‌دهد در مجله  PLOS ONE منتشر شده است.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/5894/حنجره-مصنوعی-جدید،-بدون-جراحی-صدای-بیشتری-تولید-می‌کند
بستن   چاپ