ایرانیان جهان
ساخت فتورآکتور چرخه­‌ای تصفیه پساب‌­های صنعتی با نانوذرات
یکشنبه 6 اسفند 1396 - 6:53:00 AM
ایسنا
سرزمین ایرانیان- امروزه با توجه به تهدیدهایی که در مورد ذخایر آب در جهان وجود دارد، یکی از مهم‌ترین موضوعات در کنار حفاظت از این منابع، تصفیه آب و فاضلاب به منظور استفاده مجدد از آن است.

یکی از راه‌حل­‌های قابل قبول برای رفع این مشکل، استفاده از یک جسم نیمه‌رسانا و بهره‌­گیری از قابلیت‌­های آن جهت حذف ترکیبات آلی سمی و فلزات سنگین با استفاده از تابش نور مناسب است. این روش تحت عنوان فرآیند اکسیداسیون فتوکاتالیستی، توجه گسترده‌ای را به علت اثر خود در حذف این قبیل آلاینده­‌ها با استفاده از انرژی سبز خورشیدی و نور مرئی کسب کرده است.

سینا قنبری، محقق واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص ساخت این فتورآکتور گفت: یکی از ملزومات تجاری‌سازی ایده­‌های تصفیه پساب با استفاده از فرآیندهای فتوکاتالیستی، طراحی و ساخت فتورآکتوری است که توانایی تصفیه پساب در حجم‌­های بالا تحت تابش­‌های بی‌خطر و سبز را داشته و علاوه بر آن، نیاز به انجام اقدامات جانبی جهت خالص‌سازی پساب تصفیه‌شده خروجی را نداشته باشد.

وی ادامه داد: در این پژوهش با ساخت فتورآکتوری جدید و ارتقایافته نسبت به مدل‌­های پیشین، با طراحی دو منظوره، با قابلیت کار تحت تابش نور بی‌خطر مرئی و همچنین تابش انرژی سبز خورشید، با قابلیت تنظیم زاویه و بهینه‌­سازی شدت انرژی ورودی، عملیات فتوکاتالیستی توسط سه نانوذره جدید تیتانیوم دی اکسید/سیلیسیم دی اکسید اصلاح شده، انجام گرفته است.

قنبری افزود: با تثبیت و لایه‌نشانی نانوذرات سنتز شده بر روی بسترهای شیشه‌­ای، پساب وارد شده تنها با تماس داشتن با سطح این بسترها تصفیه شده و ترکیبی بین نانوذرات و پساب تصفیه‌شده صورت نمی‌پذیرد.

به گفته این پژوهشگر واحد علوم و تحقیقات، تصفیه حجم بالای پساب (حداقل یک لیتر) به صورت چرخه‌­ای، توانایی کنترل سرعت جریان پساب ورودی، قابلیت تنظیم زاویه فتورآکتور در برابر نور خورشید و در نتیجه افزایش بهره‌­وری آن در فضای باز از جمله مشخصات فتورآکتور طراحی و ساخته شده در این پژوهش است.

وی تصریح کرد: قابلیت تنظیم فاصله منبع نور مرئی تا لوله­‌های عبور پساب در فتورآکتور برای افزایش بهره‌وری تصفیه و نیز استفاده از نانوذرات به صورت لایه نازک و تثبیت شده داخل لوله­‌های فتورآکتور، از دیگر ویژگی‌های این فتورآکتور طراحی شده است.

این پژوهش در قالب پایان‌نامه به راهنمایی دکتر محمدهادی گیویان ­راد و مشاوره دکتر پرویز آبرومند آذر در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفت

http://www.ilandnews.ir/fa/News/5886/ساخت-فتورآکتور-چرخه­‌ای-تصفیه-پساب‌­های-صنعتی-با-نانوذرات
بستن   چاپ