ایرانیان جهان
44 مرکز تحقیقاتی فعال در حوزه "سلولی" داریم/ پیوند "غضروف" در انتظار صدور مجوز
شنبه 5 اسفند 1396 - 7:51:33 AM
ایسنا
سرزمین ایرانیان- دکتر امیرعلی حمیدیه در حاشیه برگزاری کنگره ملی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در ارولوژی و نفرولوژی که  با حضور محققین و پژوهشگرانی از هشت دانشگاه علوم پزشکی کشور در کرمانشاه برگزار شد، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه کشور طی دهه گذشته در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی به پیشرفت‌های خوبی رسیده گفت: پیشرفت کشور در این زمینه عمدتا در حد علوم پایه بوده و در حال حاضر کم‌کم به حوزه بازار مصرف این علم وارد شده‌ایم.

وی با اشاره به فعالیت 17 مرکز پیوند سلول‌های بنیادی مغز استخوان در کشور گفت: امروزه فقط سلول‌های بنیادی مربوط به حوزه خون و سرطان نیست و این علم وارد حوزه دیگر رشته‌های پزشکی هم شده است.

حمیدیه خاطرنشان کرد: سال گذشته سه محصول در حوزه سلول‌های بنیادی در زمینه پوست توسط دو شرکت دانش‌بنیان ساخته و تایید شد که این محصولات در درمان بیماری‌های مختلف پوستی و زخم کاربرد دارند.

وی افزود: به مرور این علم وارد حوزه های دیگر پزشکی کشور شده و امیدوار هستیم سال آینده خبرهای خوبی در حوزه پیوند غضروف بشنویم.

حمیدیه یادآور شد: در حال حاضر بحث صدور مجوز پیوند غضروف مراحل انتهایی خود را در وزارت بهداشت سپری می‌کند.

این مسئول از فعالیت 44 مرکز تحقیقاتی فعال در حوزه سلولی کشور خبر داد و اظهار کرد: همچنین بیش از 67 شرکت دانش‌بنیان در حوزه سلولی و مهندسی بافت و پزشکی بازساختی فعال هستند.

وی خاطرنشان کرد: ایران در زمینه سلول‌های بنیادی تا پایان سال 2017 در جایگاه بیستم جهان قرار دارد.

این مسئول به پتانسیل‌های استان کرمانشاه در زمینه سلول‌های بنیادی اشاره کرد و افزود: کرمانشاه با پتانسیل‌های بسیار در حوزه سلول‌های بنیادی در اورولوژی و نفرولوژی می‌تواند به قطب کشور تبدیل شود.

وی افزود: همچنین این استان در زمینه مهندسی مواد که قسمتی از علم سلول‌های بنیادی است پتانسیل‌های بسیاری دارد.

حمیدیه تاکید کرد: کرمانشاه با توجه به پتانسیل‌های بسیاری که در این زمینه دارد می‌تواند با انجام ماموریت‌های کشوری که به این استان محول می‌شود نقش پررنگی در پیشرفت علم سلول‌های بنیادی کشور و ارتقا جایگاه ایران در زمینه این علم در دنیا داشته باشد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/5879/44-مرکز-تحقیقاتی-فعال-در-حوزه-"سلولی"-داریم--پیوند-"غضروف"-در-انتظار-صدور-مجوز
بستن   چاپ