دلیل شفق‌های رنگی قطبی مشخص شد
دوشنبه 30 بهمن 1396 - 6:47:17 AM
ایسنا
سرزمین ایرانیان- نور خیره‌کننده سبز، بنفش و قرمز شفق شمالی که به عنوان شفق قطبی نیز شناخته می شود به عنوان یکی از تماشایی ترین پدیده‌های طبیعی در جهان به شمار می آید.

الکترون‌هایی که در اطراف مَگنِتوسفِر زمین در حال حرکت هستند، سبب ایجاد "شفق رنگی" می‌شوند. گرچه هنوز دانشمندان قادر نیستند تا روند دقیق تولید این نورهای خیره‌کننده را به درستی درک کنند.

به تازگی یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی به طورمستقیم دلیل ایجاد یک نوع شفق قطبی را که "شفق تپنده"(pulsating aurorae) شناخته شده است مشاهده کرده‌ و یافته‌های خود را در مجله "Nature" منتشر کردند.

"شفق تپنده" که معمولا هنگام طلوع خورشید رخ می‌دهد به علت داشتن ویژگی‌ تغییر و درخشش به صورت تکه‌هایی مشخص(به جای قوسی طولانی که هنگام شفق‌های دیگر در آسمان مشاهده شود) به این نام شناخته شده است. این شفق بیش از صدها کیلومتر طول دارد و در ارتفاع تقریبا 100 کیلومتری در آسمان امتداد می‌یابد.

الکترون‌های تصادفی به سمت اتمسفر بالایی آزاد شده و"شفق تپنده" را ایجاد می‌کنند. ولی مکانیسم فیزیکی که منجر به ایجاد این نوع شفق می‌شود تا قبل از این مشاهده نشده بود.

تیم تحقیقاتی از داده‌های حاصل از ماهوارهERG" " استفاده کردند تا مشاهده کنند که "شفق تپنده" توسط فعل و انفعالات که بین پلاسما و الکترون در مَگنِتوسفِر سیاره زمین اتفاق می‌افتد، ایجاد می‌شود یا نه.

نوسانات الکترومغناطیسی در مگنتوسفر، الکترونها را پراکنده می‌کند که باعث می‌شود آنها دوباره به اتمسفر بالایی برگردنند و همزمان نور رنگی ایجاد کنند.

این شفق قطبی نتیجه پیکربندی جهانی دوباره در مگنتوسفراست و منجر به ذخیره سازی انرژی حاصل از بادهای خورشیدی و همچنین منجر به روشنایی قطبی از هنگام "طلوع خورشید" تا "نیمه شب" می‌شود. سپس حرکات تند و سریع قوس‌های مجزا را ایجاد می‌کند و در نهایت شکسته شده و موجب جهش در هنگام سحرگاه می‌شود. این پدیده برای اولین بار به طور مستقیم دیده شده است