ایرانیان جهان
تولید محصولات قابل استتار با الهام از ده پا
دوشنبه 30 بهمن 1396 - 6:41:13 AM
مهر
سرزمین ایرانیان- این موجود بی مهره و باهوش معمولا شب برای شکار اقدام می کند و به سادگی می تواند بارها و بارها رنگ بدنش را تغییر دهد. ده پا حتی می تواند در آن واحد بخشی از بدن خود را به یک رنگ و بخشی دیگر را به رنگ دیگری درآورد.

محققان انگلیسی، آمریکایی و کانادایی در بررسی های مشترک خود موفق به شناسایی دقیق سیستم عصبی ده پا و همین طور کارکرد برخی عضلات کوچک آن شده اند که با اتصال به سیستم عصبی زمینه تغییر رنگ بخش های مختلف بدن آن را فراهم می آورد.

یکی از این عضلات که کروماتوفور نام دارد، با دریافت علائمی از مغز اقداماتی را برای تغییر رنگ بدن ده پا انجام می دهد و عضلات دیگری با ایجاد تغییرات زیرپوستی در بدن این موجود دریایی باعث تغییر رنگ وی می شود.

محققان در بررسی های خود برای اولین بار موفق به کشف شیوه و مسیر ارسال دستورات مغز برای تغییر رنگ در بدن ده پا شده اند. نکته جالب این است که حسگرهای سطح پوست ده پا برای تداوم تغییر رنگ نیازی به دریافت علائم مغزی ندارند و می توانند این کار را به طور مستقل انجام دهند.

پژوهشگران هم اکنون در حال بررسی دقیق تر نحوه عملکرد حسگرهای سطح پوست ده پا هستند تا دریابند آنها چگونه وضعیت و رنگ محیط اطراف خود را درک می کنند و بر همین اساس تغییر رنگ می دهند. درک این تحولات زمینه را برای تولید محصولات سه بعدی فراهم می آورد که از قابلیت استتار و تغییر رنگ خودکار بر اساس شرایط محیطی برخوردار باشند.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/5857/تولید-محصولات-قابل-استتار-با-الهام-از-ده-پا
بستن   چاپ