ایرانیان جهان
ارزیابی نشانگرهای زیستی سرطان پستان توسط محققان کشور
یکشنبه 29 بهمن 1396 - 7:19:04 AM
مهر
سرزمین ایرانیان- امروزه روش های تشخیصی بسیاری برای سرطان ها وجود دارند؛ اما استفاده از نشانگرهای زیستی ژنومی تشخیص تومورها به ویژه تومور پستان رو به گسترش است. به طوریکه بسیاری از این نشانگرهایِ زیستی، پیش آگهی دهنده های بسیار مناسبی در تشخیص سرطان هستند.

در حال حاضر مهمترین نشانگرهای زیستی ژنومیک در رابطه با این سرطان، ژن های BRCA1 و BRCA2 هستند. در این مطالعه که با دو رویکرد محاسباتی و آزمایشگاهی، در دپارتمان بیوانفورماتیک مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران و تحت حمایت ستاد زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال انجام است سعی خواهد شد تا ژن های محرکی در رابطه با سرطان پستان تهاجمی شناسایی شوند که نوین باشند.

این ژن ها در آزمایشات بالینی برای معرفی شدن به عنوان نشانگر زیستی پیش آگهی دهنده این بیماری مورد ارزیابی بیشتر قرار خواهند گرفت. این پژوهش شامل دو مرحله است. در مرحله اول یا محاسباتی از یک ابزار بیوانفورماتیکی قدرتمند استفاده خواهد شد. در واقع یک روش یادگیری ماشینی گروهی با عملکرد بالا توسعه خواهد یافت که بتواند ژن های محرک این بیماری را اولویت بندی و معرفی کند.

 چندین ژن با بالاترین رتبه از جمله ژن های نوین در رابطه با این بیماری انتخاب خواهند شد تا در مرحله دوم مورد آزمایشات مولکولی-زیستی قرار گیرند. در این مرحله پس از استخراج ماده ژنتیکی، میزان بیان ژن های منتخب در مرحله قبل به کمک به کارگیری تکنیک QRT-PCR اندازه گیری خواهد شد و موتاسیون های رخ داده در این ژن ها به کمک انجام تکنیک ترادف یابی نسل جدید بررسی و شناسایی خواهد شد.

بدین ترتیب این پژوهش با معرفی ژن های نوین در رابطه با این بیماری می تواند به بهبود ذخائر ژنی پایگاه های داده مرتبط با سرطان پستان تهاجمی کمک کند، همچنین امید است در پرتو این پژوهش، جنبه هایی از این بیماری که در حال حاضر مشخص نیست آشکار شود تا امید به زندگی بیماران مبتلا به سرطان پستان متاستاز یافته افزایش یابد و نیز افراد مستعد، قبل از ابتلا و یا حداقل در مراحل اولیه بیماری شناسایی شوند و به گونه ای مناسب از میان جمعیت انسانی در جهان و ایران غربالگری شوند تا اقدامات پیشگیرانه برای آنها انجام شود.

در حال حاضر سرطان بعد از بیماری های قلبی و عروقی دومین عامل مرگ و میر در سراسر جهان در میان عوامل پزشکی منجر به مرگ است و شیوع آن همچنان در حال گسترش است. در این بین، سرطان پستان شایعترین بیماری بدخیم در میان زنان سراسر جهان است و همچنین این بیماری، بیشترین علت مرگ و میر به علت سرطان در میان زنان جهان به شمار می آید. در ایران نیز از بین تمامی سرطان ها، شایع ترین سرطان در میان زنان ایرانی سرطان پستان است که 22 درصد از کل سرطان های زنان را شامل می شود.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/5850/ارزیابی-نشانگرهای-زیستی-سرطان-پستان-توسط-محققان-کشور
بستن   چاپ