ایرانیان جهان
شناسایی 82 ژن جدید مؤثر در بیماری کم‌توانی ذهنی ارثی
سه شنبه 24 بهمن 1396 - 7:14:28 AM
ایسنا
سرزمین ایرانیان- مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با همکاری موسسه ماکس پلانک برلین و با همکاری بیش از  10 مرکز همکار در استان‌های مختلف کشور به عنوان پیشگام در بررسی و شناسایی علل ژنتیکی بیماری‌های ارثی نه تنها در ایران بلکه در عرصه بین‌المللی پیشتاز بوده است.

با شناسایی 82 ژن جدید و نیز 102 ژن از پیش شناخته شده در بزرگترین مطالعه انجام شده در کم توانی ذهنی در سطح جهانی که بر روی 404 خانواده مبتلا به این بیماری توسط این گروه از محققان صورت گرفته است، امکان بهره‌مندی خانواده‌ها از خدمات مشاوره ژنتیک و تشخیص قبل از تولد به منظور پیشگیری از این معلولیت‌های آسیب‌زا در کشور فراهم شده است.

6 سال از چاپ مقاله مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در مجله  Nature در سال 2011 می‌گذرد که در این مدت 82 ژن جدید و نیز 102 ژن موثر در کم توانی ذهنی در سطح جهانی شناسایی شد و نتایج این تحقیق در مجله دیگری از گروه Nature، با نام Molecular Psychiatry منتشر شده است.

با استفاده از نتایج این تحقیقات، 55 درصد از خانواده‌ها از خدمات مشاوره ژنتیک و تشخیص قبل از تولد به منظور پیشگیری از این معلولیت‌ها در کشور بهره‌مند خواهند شد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/5829/شناسایی-82-ژن-جدید-مؤثر-در-بیماری-کم‌توانی-ذهنی-ارثی
بستن   چاپ