ایرانیان جهان
امکان فعالیت بدنی بیماران بستری با دوچرخه ثابت رکاب‌زن
چهارشنبه 18 بهمن 1396 - 6:52:03 AM
ایسنا
سرزمین ایرانیان- دستگاه "دوچرخه رکاب‌زن ویژه تخت‌های بستری در مراکز درمانی شامل دوچرخه رکاب‌زن ثابت است که بر پای تخت‌های بستری در مراکز درمانی نصب می‌شود. این دستگاه متشکل از تسمه فولی و پایه اتصال به تخت است که این پایه بر اساس وضعیت درازکش بیمار بر روی تخت قابل تنظیم و تغییر است.

تنظیم این دوچرخه با استفاده از فنر است که در رکاب دوچرخه تعبیه شده و از طریق ایجاد اصطکاک، میزان بار کار بر اساس توانایی بیمار و پیشرفت تمرین تنظیم خواهد شد. علاوه بر آن این دوچرخه مجهز به کیلومترشماری است که به دوچرخه متصل می‌شود تا تعداد دورها و مسافت رکاب زده شده توسط بیمار را نشان دهد.

با توجه به اینکه بیماران تحت بستری و برخی از بیماران خاص مانند دیالیزی‌ها زمان قابل توجهی را بر روی تخت‌های بیمارستان به حالت درازکش هستند و عدم تحرک در این بیماران منشا بسیاری از بیماری‌های جدید خواهد شد، از این رو ساخت وسیله‌ای که بتواند در زمان بستری بودن، ‌فعالیت مورد نیاز این بیماران را تامین کند، لازم و ضروری است.

از طرفی بسیاری از این مراکز درمانی- آموزشی بستر مهمی برای انجام طرح‌ها و تحقیقات پزشکی، ورزشی و پاتولوژیکی و بررسی تاثیرات فعالیت در بهبود و درمان بیماری‌ها است و انجام مطالعات ورزشی در محل‌های بستری بسیار عملی‌تر و کاربردی‌تر از انتقال بیماران به مراکز تحقیقاتی و سالن‌های ورزشی است.

نصب آسان به تخت بستری از ویژگی‌های مهم این دستگاه به شمار می‌رود. فرد در حالت درازکش به انجام فعالیت رکاب زنی می‌پردازد و نیازی به خروج از تخت و یا وضعیت نشسته بودن برای انجام فعالیت بدنی نیست.

قابلیت تنظیم شدت و فشار بر اساس توانایی افراد و قابل تغییر بودن ارتفاع دستگاه بر اساس وضعیت بیمار بر روی تخت از دیگر مزایای این دستگاه است.

این طرح از سوی رقیه فخرپور در فستیوال نوآوری‌های صنعت تجهیزات ورزشی و توانبخشی عرضه شده است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/5805/امکان-فعالیت-بدنی-بیماران-بستری-با-دوچرخه-ثابت-رکاب‌زن
بستن   چاپ