ایرانیان جهان
تولید انبوه کیت تشخیص سرطان/امکان تبدیل RNA به DNA در کشور
چهارشنبه 18 بهمن 1396 - 6:47:38 AM
ایسنا
سرزمین ایرانیان- فریده وکیلی با تاکید بر اینکه تیم تحقیقاتی این شرکت فناوری توانسته است آنزیم سنتز CDNA را تولید کند، گفت: این آنزیم نمونه ایرانی ندارد و برای تامین نیازهای کشور، از خارج وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه این کیت در شرایط دمایی منهای 25 درجه سانیتگراد نگهداری ‌می‌شود، خاطر نشان کرد: با توجه به تحریم‌ها، واردات این ابزار آزمایشگاهی به صورت قاچاق انجام می‌شود؛ از این رو کاربران باید اطمینان کامل از صحت عملکرد این آنزیم داشته باشند.

وکیلی اظهار کرد: بر این اساس طراحی و ساخت این آنزیم در دستور کار این شرکت قرار گرفت و در حال حاضر این کیت به مرحله تولید رسیده و توانسته‌ایم آنزیمی مشابه کیفیت خارجی عرضه کنیم.

این محقق با تاکید بر اینکه در این طرح آنزیم سنتز CDNA در قالب یک "کیت" تولید شده است، ادامه داد: آنزیم‌ تولید شده دارای یکسری "بافر" و مواد جانبی است که اگر در یک قالب قرار گیرند، کاربردهای کیت را خواهند داشت.

وی به جزئیات این طرح اشاره کرد و یادآور شد: برای بررسی بیان ژن مجبور هستیم ابتدا RNA را از نمونه‌ها استخراج کنیم و از آنجایی که تشخیص‌ها  از طریق DNA صورت می‌گیرد نه RNA‌؛ از این رو باید RNA‌ به DNA‌ تبدیل شود.

وکیلی با تاکید بر اینکه آنزیم تولید شده قادر به تبدیل RNA به DNA است، اضافه کرد: این آنزیم که کاربردهای کیت را دارد، RNA‌ را به CDNA تبدیل می‌کند تا از این طریق بتوانیم با تکثیر آن بیماری فرد را تشخیص دهیم و یا اگر دارویی برای فردی تجویز می‌شود با استفاده از این کیت می‌توانیم اثرات دارو را در فرد بررسی کنیم.

این محقق در خصوص کاربردهای این کیت با تاکید بر اینکه این کیت در تمام تشخیص‌ها کاربرد دارد، اظهار کرد: از این ابزار در تشخیص‌هایی که بر پایه RNA‌ باشد، می‌توان بهره برد.

به گفته وی، برای تشخیص یکسری از بیماری‌ها که خودشان DNA‌ دارند، نیازی به تبدیل RNA‌ به CDNA نیست؛ ولی بیماری‌هایی که پایه آنها RNA هستند، حتما باید تبدیل انجام شود تا بتوان آنها را تکثیر کرد. این اقدام محققان را در تشخیص بیماری‌ها یاری خواهد کرد.

وی اضافه کرد: این کیت در تشخیص بیماری‌هایی چون سرطان در آزمایشگاه‌ها استفاده می‌شود؛ ضمن آنکه برای تولید داروها حتما نیاز به بررسی بیان ژن در نمونه‌ها داریم که از این کیت بهره‌برداری خواهد شد.

وکیلی با بیان اینکه این کیت تولید شده و کیفت آن مورد تایید قرار گرفته است، از تلاش این شرکت برای دریافت مجوز ارائه آن به بازار خبر داد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/5804/تولید-انبوه-کیت-تشخیص-سرطان-امکان-تبدیل-RNA-به-DNA-در-کشور
بستن   چاپ