ایرانیان جهان
چهارمین استاندارد بین المللی نانو ثبت شد
سه شنبه 17 بهمن 1396 - 6:57:51 AM
مهر
سرزمین ایرانیان- کمیته استانداردسازی فناوری‌ نانو ایران با نگاه به محصولات داخلی و با هدف افزایش توان صادراتی محصولات ایرانی، چهارمین استاندارد بین المللی ایزو در حوزه فناوری نانو را با عنوان (ISO/TS 20787:2017) در این سازمان به ثبت رساند.

این استاندارد که با مسئولیت ایران و با همکاری کره‌جنوبی تدوین شد، در اردیبهشت 1396 به طور رسمی به کمیته بین‌المللی استانداردسازی فناوری نانو (ISO/TC 229) پیشنهاد و در نهایت پس از نشست‌های مختلف در آبان ماه 1396 برای انتشار تصویب شد.

این استاندارد بر اساس دو سال‌ پژوهش توسط پژوهشگران ایرانی از دانشگاه کردستان، علوم پزشکی ایران، علم‌وصنعت و پژوهشگران دانشگاه Hoseo کره جنوبی برای ارتقای سطح ایمنی استفاده از نانومواد برای اکوسیستم آب شور ابداع شده است. در این استاندارد، شیوه جدیدی برای سنجش اثر نانومواد بر روی محیط زیست با استفاده از یک گونه سخت‌پوست ساکن دریاچه‌های آبِ شور به نام آرتمیا (Artemia) ارائه شده است.

ایران با مشارکت فعال در کمیته بین‌المللی استانداردسازی فناوری نانو جزو معدود کشورهایی است که تا پیش از این، توانسته سه استاندارد بین‌المللی دیگر در حوزه فناوری نانو را تدوین کند. این استانداردها شامل « روش شناسی، طبقه‌بندی و رده‌بندی نانومواد»، «سنجش مورامیک اسید به عنوان بیومارکر جهت ارزیابی فعالیت نانوذرات نقره»، و «استاندارد بین‌المللی تعاریف مربوط به شاخص‌های ارزیابی علوم و فناوری و نوآوری نانو» می شود.

همچنین  35 کشور به همراه جمهوری اسلامی ایران عضو اصلی کمیته بین‌المللی استانداردسازی فناوری نانو هستند؛ اعضای اصلی این کمیته حق رأی داشته و می‌توانند پیشنهادهای جدید استانداردسازی را برای تمام اعضا ارائه کنند.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/5797/چهارمین-استاندارد-بین-المللی-نانو-ثبت-شد
بستن   چاپ