ایرانیان جهان
روان‌درمانی، راهی برای بازگشت عزت‌نفس جنسی زنان مبتلا به سرطان پستان
سه شنبه 17 بهمن 1396 - 6:43:06 AM
ایسنا
سرزمین ایرانیان- یافته‌­های آماری در ایران حاکی از آن است که سرطان پستان، رتبه اول تشخیص در بین همه سرطان­‌ها را دارا بوده و نرخ بروز آن به نسبت دیگر سرطان­‌ها بالاتر است. به عبارتی، سنگینی بار سرطان پستان در زنان ایرانی روز به روز در حال افزایش است.

بررسی تجارب بازماندگان سرطان پستان پس از درمان و بررسی تغییرات بدنی آن‌ها، حاکی از آن است که این زنان به‌طورکلی تغییرات فیزیکی مختلفی را تجربه می‌­کنند که ادراک، افکار، نگرش‌ها، احساسات و باورهایی که درباره بدنشان دارند را به جهت منفی سوق می‌­دهد.

درمان سرطان پستان به نحوی عملکرد جنسی، باروری، تمامیت بدنی و هویت جنسی زنان را تحت تأثیر قرار می­‌دهد که نمی­‌توان آن را نادیده گرفت. برخی موارد جراحی پستان می‌تواند به قطع عضو و درنتیجه کاهش خودارزشمندی و احساس از دست دادن زنانگی، جذابیت جنسی و فقدان عملکرد جنسی منجر شود. شیمی‌درمانی نیز از سوی دیگر، تأثیر بسزایی بر روی فیزیولوژی اندام جنسی می­‌گذارد.

عزت‌نفس یکی از عوامل مؤثر در تمایل به گفت‌وگو در مورد خواسته‌­های جنسی است و مهم­ترین لازمه عزت‌نفس خوب در افراد، ادراک مثبتی است که از ظاهر جسمانی و ارزش خود نزد خانواده و اطرافیان دارند. افرادی که عزت­ نفس جنسی مثبتی ندارند، نمی­‌توانند بدنشان را با تغییراتی که در طی زمان بیماری رخ داده، بپذیرند و برخی از آن­ها درباره نقش جنسی و لذت و خشنودی از روابط جنسی­شان دچار عدم اطمینان می­‌شوند.

به همین منظور پژوهشگران و روان‌شناسان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، برای کاهش بار روانی ناشی از بیماری سرطان پستان بر عزت‌نفس جنسی، روان‌درمانی در این زنان را مورد بررسی قرار داده‌اند.

در این پژوهش تمام زنان متأهل مبتلابه سرطان پستان مراجعه‌کننده به بیمارستان شهدای تجریش که شرایط لازم را داشتند، با استفاده از پرسش‌نامه مورد آزمایش قرار گرفتند. سپس این زنان تحت مداخله درمانی روان‌شناختی به مدت 10 جلسه هفتگی 90 دقیقه‌­ای قرار گرفتند.

نتایج این پژوهش که در «فصلنامه بیماری‌­های پستان ایران» وابسته به مرکز تحقیقات سرطان پستان جهاد دانشگاهی چاپ شده است، نشان می‌­دهد که میانگین نمرات کلی عزت‌نفس جنسی در پیش از روان‌درمانی، مناسب نیست. اما در مرحله پس از روان‌درمانی و پیگیری، این تفاوت مشهود است و درواقع جلسات روان‌درمانی باعث می‌شود که عزت‌نفس جنسی زنان به میزان قابل‌توجهی بالا رود.

یافته‌های حاصل از این مطالعه نشان می‌­دهد که روان‌درمانی، روش مؤثری در افزایش عزت‌نفس جنسی زنان مبتلابه سرطان است، ولی برای باقی ماندن این عزت‌نفس، انجام پیگیری از سوی بیمار ضروری است.

اکبری و همکارانش، به‌عنوان پژوهشگران این مطالعه، عنوان کرده‌اند که روان‌درمانی، اگر به‌صورت گروهی انجام شود، تأثیر زیادی در مبتلایان به سرطان و به‌ویژه سرطان پستان که عزت‌نفس بیمار را شدیدا تحت تأثیر قرار می­‌دهد، خواهد داشت.

متخصصان معتقدند که برنامه­‌های آموزشی و مشاوره‌­ای بر افزایش عزت‌نفس جنسی زنان نابارور و بهبود عملکرد جنسی بازماندگان سرطان پستان نقش مفیدی دارند. بنابراین با انجام مشاوره و ارائه آموزش جهت رویارویی با این مشکلات، می‌­توان نیروی تطابق بیماران را تقویت کرد و از پیشرفت یا تجدید مشکلات آن­ها جلوگیری کرد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/5792/روان‌درمانی،-راهی-برای-بازگشت-عزت‌نفس-جنسی-زنان-مبتلا-به-سرطان-پستان
بستن   چاپ