ایرانیان جهان
تولید انبوه واکسن لیشمانیا با سرمایه‌گذاری خطرپذیر صندوق نوآوری‌ و شکوفایی
دوشنبه 16 بهمن 1396 - 6:49:54 AM
ایسنا
سرزمین ایرانیان- دکتر حسین وطن پور با اشاره به تولید واکسن لیشمانیا در کشور، افزود: واکسن لیشمانیا یکی از واکسن‌هایی است که از سوی از محققان دانشگاه علوم پزشکی کرمان تولید شده است.

وی ادامه داد: تولید این واکسن مورد تایید و تصویب قرار گرفته و در حال طی مراحل انجام آزمایشات بالینی است.

وطن‌پور خاطر نشان کرد: تولید انبوه واکسن لیشمانیا از جمله پروژه‌هایی است که نیاز به حمایت‌های مالی دارد؛ از این رو از طریق وزارت بهداشت این طرح به صندوق نوآوری و شکوفایی معرفی شد.

رییس دفتر توسعه فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه این طرح مورد تایید صندوق نوآوری و شکوفایی قرار گرفته است، ادامه داد: بر اساس مذاکرات انجام شده سرمایه‌گذاری برای تولید واکسن لیشمانیا در قالب صندوق خطرپذیر (VC) انجام خواهد شد.

وطن‌پور در خصوص نحوه سرمایه‌گذاری در صندوق‌های خطرپذیر، یادآور شد: در این نوع سرمایه‌گذاری در برخی موارد دقیقا معادل ارزش دانش، سرمایه‌گذاری نیاز است که در این صورت به نسبت 50 درصد سرمایه از سوی سرمایه‌گذار و 50 درصد از سوی فناور تامین می‌شود و در برخی موارد دیگر بیشتر از ارزش دانش، سرمایه‌گذاری نیاز دارد که میزان سرمایه‌گذاری به نسبت‌ها متفاوت خواهد بود.

وی با تاکید بر اهمیت این اقدام، خاطر نشان کرد: مزیت سرمایه‌گذاری VC آن است که به محض وارد شدن محصول به بازار و کسب سود از سوی صاحب ایده، صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان سرمایه‌گذار به تدریج سهام خود را به فناور واگذار می‌کند و از این طریق در یک دوره چند ساله مشخص، مجددا محصول و دانش فنی به فناور بازگردانده می‌شود.

رییس دفتر توسعه فناوری وزارت بهداشت در خصوص اهداف سرمایه گذاری در این طرح گفت: در این سرمایه‌گذاری هدف تولید انبوه واکسن است.

به گزارش ایسنا، "سالک" یک بیماری مزمن پوستی و عامل آن تک یاخته‌ای از جنس لیشمانیا است. این بیماری قابل انتقال میان انسان و تعدادی از حیوانات از جمله جوندگان و سگ است که توسط پشه خاکی از فرد بیمار به دیگران منتقل می‌شود.  

این بیماری بویژه در فصول گرم سال و در مناطق گرمسیر کشور، بیشتر مشاهده می‌شود. این بیماری در آغاز به صورت یک برجستگی کوچک (پاپول) است که به تدریج بزرگ  شده و به صورت زخم در می‌آید، احتمال دارد که زخم‌ها خودبه‌خود ظرف چند هفته تا چند ماه و گاهی یک‌سال  و یا بیشتر بهبود یابند ولی در برخی افراد عود بیماری پس از بهبود به صورت زخم و یا برجستگی  کوچک در محل زخم قبلی بهبود یافته ظاهر می‌شود.

طبق آمارهای سازمان بهداشت جهانی، سالانه حدود 1.5 تا 2 میلیون نفر به سالک مبتلا می‌شوند که 90 درصد آن تنها در 9 کشور دنیا رخ می‌دهد و ایران نیز یکی از این کشورها است. با توجه به این آمار، ابداع واکسنی علیه این بیماری، کمک بزرگی در کنترل این بیماری است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/5785/تولید-انبوه-واکسن-لیشمانیا-با-سرمایه‌گذاری-خطرپذیر-صندوق-نوآوری‌-و-شکوفایی
بستن   چاپ