ایرانیان جهان
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه: تولید داروی "کاهنده قند خون" در مراحل پایانی است
شنبه 14 بهمن 1396 - 7:33:34 AM
ایسنا
سرزمین ایرانیان- دکتر فرید نجفی با بیان اینکه عمده پژوهش‌های انجام شده در دنیا کاربردی نمی‌شوند، گفت: در حال حاضر در کشورهای پیشرفته تنها 10 تا 30 درصد پژوهش‌های انجام شده کاربردی می‌شوند. همچنین پنج تا 10 سال طول می‌کشد تا همین پژوهش‌های کاربردی به هدف خود رسیده و کاربرد آنها در جامعه مشخص شود.

نجفی تصریح کرد: بنابراین نباید این توقع باشد که هر پژوهشی که انجام می‌شود ظرف مدت کوتاهی کاربردی شده و اثر خود را در جامعه نشان دهد.



کمتر از 10 درصد پژوهش‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه کاربردی می‌شود

وی افزود: در حال حاضر در کشور در بهترین حالت تنها 20 درصد پژوهش‌های انجام شده آن هم ظرف مدت چند سال کاربردی می‌شوند و این میزان در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه زیر 10 درصد است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به سابقه اندک پژوهش در کشور اشاره کرد و افزود: سابقه کار پژوهشی در کشور طولانی نیست و عملا بعد از انقلاب اسلامی کار پژوهش در کشور شروع شده و زمان زیادی لازم است تا پژوهش‌های انجام شده در کشور هدفمند و کاربرد محور شوند.

نجفی تصریح کرد: در حال حاضر پایان نامه‌های دانشجویی که می‌توان از دل آنها کارهای پژوهشی خوبی بیرون کشید، "دانشجو محور" هستند، به نحوی که دانشجو موضوع را ارائه می‌دهد.

وی افزود: باید به سمتی حرکت کنیم که اولویت‌های پژوهشی کشور مطرح شده و مانند قطعات پازل هر پژوهشگر تکمیل یک قطعه آن را برعهده گرفته و کار پیش برود که این امر کاری دشوار و زمان‌بر خواهد بود. هرچند در این زمینه اقداماتی در وزارت بهداشت صورت گرفته و سازمانی در این زمینه تشکیل شده که اولویت‌های پژوهشی را برای محققین تعیین می‌کند.



انجام سالانه 700 تا 750 "طرح تحقیقاتی" در دانشگاه

نجفی در ادامه از انجام سالانه 700 تا 750 طرح تحقیقاتی در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خبر داد و اظهار کرد: این تعداد، پایان نامه‌های دانشجویی را نیز شامل می‌شود که در مجموع برای انجام این تعداد طرح تحقیقاتی، حدود دو تا سه میلیارد تومان هزینه می‌شود.

وی درآمد سالانه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه را 600 میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: از این میزان تنها دو تا سه میلیارد تومان آن صرف طرح‌های تحقیقاتی می‌شود که بخشی از آن هم صرف انجام پایان نامه‌های دانشجویی می ‌شود که در حیطه معاونت آموزشی است.

نجفی خاطرنشان کرد: البته این میزان اعتبار، هزینه‌ای است که در تحقیقات به شکل پروپزال صرف می‌شود و در بحث زیرساخت های تحقیقاتی سال گذشته 1.5 درصد درآمد دانشگاه به این امر اختصاص پیدا کرد و امسال به حدود دو درصد رسیده است.

وی افزود: دو درصد رقم درآمدهای دانشگاه علوم پزشکی مبلغی حدود 12 میلیارد تومان است که در این زمینه رتبه اول میزان جذب اعتبار پژوهشی از درآمد دانشگاه را در کشور داریم.



تولید داروی جدید "کاهنده قند خون" مراحل نهایی را می‌گذراند

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به انجام برخی پروژه‌های تحقیقاتی بزرگ در دانشگاه گفت: یکی از بزرگترین این پروژه‌ها، "کوهورت" روانسر است که به جرات می‌توان گفت بزرگترین پروژه تحقیقاتی در تمام تاریخ دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه محسوب می‌شود که حداقل 10 تا 15 سال ادامه خواهد داشت.

وی افزود: در حال حاضر طرح‌ تحقیقاتی در زمینه تولید داروی "کاهنده قند خون" نیز در حال انجام است که در مرحله نهایی بوده و قرار است مرحله آزمایشی آن روی انسان در مقیاس وسیع انجام شود.

نجفی تصریح کرد: همچنین پروژه ساخت ماده موثره سه داروی خارجی و تولید بیش از 30 قلم آنتی بادی را نیز در دستور کار داریم.

وی افزود: یکی از پروژه‌های موثر دیگر راه‌اندازی "رجیستری" 10 بیماری است، به نحوی که روند درمان بیمار از زمان ورود به بیمارستان ثبت شده و بعد اطلاعات آنالیز می‌شود که تا چه حد درمان بیمار موثر بوده و به استانداردها نزدیک است و اصلاحات بعدی در این زمینه اعمال می‌شود.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/5768/معاون-تحقیقات-و-فناوری-دانشگاه--تولید-داروی-"کاهنده-قند-خون"-در-مراحل-پایانی-است
بستن   چاپ