ایرانیان جهان
حل چالش‌های حوزه انرژی کشور نیازمند مدیریت راهبردی است
چهارشنبه 11 بهمن 1396 - 6:47:13 AM
ایسنا
سرزمین ایرانیان- سیروس وطنخواه مقدم در چهارمین کنفرانس فناوری و مدیریت انرژی با بیان اینکه موضوع این کنفرانس از چالش‌ترین و راهبردی‌ترین موضوعات برای کشورمان است، اظهار کرد: اگر این مسئله مورد غفلت قرار گیرد، بی شک به یکی از مشکلات جدی در حوزه انرژی تبدیل می‌شود. چرا که انرژی مقوله‌ای راهبردی است و نمی‌توان تنها از جنبه تکنیکی به آن نگریست.

وطنخواه ادامه داد: انرژی، منبع و پایه هر مسئله‌ای در جامعه است و نیاز به مدیریتی راهبردی دارد؛ نگاهی که کمتر در کشور وجود داشته است. بنابراین مقوله‌ای راهبردی همچون انرژی را باید راهبردی مدیریت کنیم و در انجمن انرژی نیز باید به این نکته توجه شود.

 وی با اشاره به اینکه منظور از مدیریت انرژی در کشور مدیریت کل این زنجیره ارزش انرژی است گفت: باید در تمام حامل های انرژی از مرحله عرضه تا مصرف این مبحث مدیریت در نظر گرفته شود. ایران کشوری غنی از منابع انرژی همچون نفت، گاز، خورشید، باد و زمین گرمایی است با این وجود وضعیت مناسبی در بهره وری و مدیریت این انرژی نداریم.

دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی همچنین عنوان کرد: سه عامل محیط زیست، اقتصاد و سیاست‌های داخلی و خارجی همبستگی با موضوع انرژی دارد. در واقع مدیریت انرژی را باید مدیریت این سه عامل دانست. امروزه در کنار ضرورت توجه به مدیریت سبد انرژی و سهم حامل‌های انرژی، نیازمند سبد سیاستی هم هستیم. مشخصه بارز این سبد سیاست‌ها، پویایی و یکپارچه بودن است.

وطنخواه فناوری را بازیگر اصلی در حوزه مدیریت انرژی دانست و ابراز کرد: در این حوزه فناوری‌های نرم و سخت تاثیرگذار هستند و این فناوری‌ها هستند که دانش و نیازهای کشور را به سمت حل یک مسئله پیش می‌برند و می‌توان مدیریت را نیز نوعی فناوری محسوب کرد. در حال حاضر نوآوری و خلاقیت در دنیا حرف نخست را می‌زند و این نشان می‌دهد باید با نوآوری حوزه انرژی را مدیریت کرد.

وی با اشاره به سرعت توسعه استارتاپ ها در دنیا گفت: رویکرد برافکن برای رفع چالش‌های حوزه انرژی، استفاده از ایده‌های نو و توسعه کسب و کارهای استارتاپی و دانش‌بنیان است. توسعه شتابدهنده‌های تخصصی و استارتاپ‌های انرژی، از نیازهای کشور است که در برنامه‌های اصلی ستاد انرژی هم قرار گرفته است.

بر اساس اعلاو روابط عمومی معاونت علمی، چهارمین کنفرانس بین المللی فناوری و مدیریت انرژی با حضور مسئولان و چهره های مطرح علمی  و صنعتی کشور در دانشگاه شهید بهشتی تهران در حال برگزاری است؛ این کنفرانس با رویکرد انرژی، ایمنی و محیط زیست و با هدف گسترش و پیشبرد دانش مدیریت انرژی و  توسعه کیفیت زیست محیطی به ارائه آخرین دستاوردهای علمی، تحقیقاتی و صنعتی در این زمینه می‌پردازد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/5758/حل-چالش‌های-حوزه-انرژی-کشور-نیازمند-مدیریت-راهبردی-است
بستن   چاپ