ایرانیان جهان
حذف آلاینده‌های سرطان‌زای آب شرب با نانوجاذب‌های محققان کشور
چهارشنبه 11 بهمن 1396 - 6:44:43 AM
ایسنا
سرزمین ایرانیان- مهسا برنایی، مجری طرح با بیان اینکه فتوکاتالیست تولید شده در جلوگیری از انتشار پساب‌های آلوده موثر است، گفت: با ساخت فتوکاتالیست نانوکامپوزیت ذرات مغناطیسی اکسیدآهن (Fe3O4) با اکسید گرافن آلاییده با نیتروژن به‌منظور تجزیه پایرن، موفق به ارائه راه‌حلی برای تجزیه آروماتیک‌ها و آلاینده‌های سفره‌های آب‌های زیرزمینی، رودخانه‌ها و دریاچه‌ها شدیم.

وی با اشاره به آلودگی سفره‌های آب‌های زیرزمینی و رودخانه و دریاچه‌ها در برخی استان‌های کشور، ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد نوع آلودگی‌ها آروماتیکی است که از طریق چاه‌های نفت به سفره‌های زیرزمینی نفوذ می‌کند.

برنایی به دنیا آمدن نوزادانی با مشکلات جسمی و شیوع سرطان‌ را از عواقب استفاده از آب‌های آلوده آروماتیکی نام برد و ادامه داد: بر این اساس در این تحقیقات با استفاده از نانوکامپوزیت ذرات مغناطیسی اکسیدآهن و اکسیدگرافن آلاییده با نیتروژن به‌عنوان جاذب و با بهره گیری از نور مرئی (لامپ گازی250 وات) و پرتودهی در معرض نور خورشید، عملکرد فتوکاتالیستی جاذب در تجزیه و حذف ترکیب آروماتیکی پایرن محلول در محیط‌های آبی را مورد بررسی قرار دادیم.

وی با بیان اینکه ذرات مغناطیسی اکسیدآهن به دلیل خواص منحصربه‌فرد در تجزیه و حذف آلاینده انتخاب شد، ادامه داد: برای سنتز این ذرات از روش هم‌رسوبی استفاده شد که روشی ساده و کم‌هزینه است.

این محقق با تاکید بر اینکه در این مطالعات با میزان کمی از جاذب، جذب بالایی از آلاینده‌ها را داشتیم، یادآور شد: نتایج مطالعات میدانی نشان داد که فتوکاتالیست تولید شده قابلیت جذب و حذف آلاینده پایرن را در محیط‌های آبی مختلف دارد.

به گفته وی، نتایج حاصل از آزمایشات نشان داد این جاذب در محیط‌های آبی و در شرایط بهینه و تحت تابش پرتو نور مرئی در pH اسیدی برابر 3 و غلظت 30 میلی‌گرم در میلی لیتر (ppm) قادر به جذب 93.2 درصدی آلاینده‌ها در مدت زمان 180دقیقه است.

برنایی ادامه داد: بنابراین، نانوکامپوزیت سنتز شده به عنوان یک جاذب مناسب قابلیت استفاده برای جذب، تخریب و حذف آلاینده پایرن از محیط‌های آبی را دارد و عملکرد فتوکاتالیستی خوبی از خود نشان داده است.

این تحقیقات با راهنمایی و مشاوره دکتر سلیمه کیمیاگر، دکتر همایون احمدپناهی و دکتر امیر حیدری از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات اجرایی شده است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/5757/حذف-آلاینده‌های-سرطان‌زای-آب-شرب-با-نانوجاذب‌های-محققان-کشور
بستن   چاپ