ایرانیان جهان
ثبت نخستین المپیاد بین‌المللی دانش آموزی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی به نام ایران
شنبه 7 بهمن 1396 - 6:56:08 AM
ایسنا
سرزمین ایرانیان- پیمان کیهان‌ور رئیس کمیته علمی المپیاد دانش‌آموزی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی گفت: المپیاد سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی برای نخستین بار از طرف ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی بینان‌گذاری و پیشنهاد شد.  با توجه به اهتمام عمومی که در مرکز ملی استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان وزارت آموزش‌وپرورش و هماهنگی که در راستای برگزاری این المپیاد وجود دارد، مقرر شد تا  برای نخستین بار در سطح بین‌المللی بنیان‌گذاری این المپیاد دانش‌آموزی با نام مقدس جمهوری اسلامی ایران صورت بگیرد.

وی با اشاره به این نکته که هر کشوری بنیان‌گذار المپیادی باشد دفتر و نهاد اصلی آن، در همان کشور مستقر می‌شود، بیان کرد: این المپیاد نیز نخستین المپیاد بین‌المللی در حوزه خود خواهد بود. نخستین المپیاد بین‌رشته‌ای است که در آن از منابع فیزیک، آمار، زیست‌شناسی و همین‌طور شیمی دوره متوسطه دوم سؤال طرح می‌شود.

کیهان ور ادامه داد: همچنین المپیاد دانش‌آموزی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی تنها المپیادی خواهد بود که علاوه بر بحث انفرادی و تیمی به شکل مرسوم،  تیم‌هایی متشکل از کشورهای مختلف به‌صورت چندملیتی تشکیل خواهد شد و به رقابت خواهند پرداخت. این موضوع نشان‌دهنده تفکر جمهوری اسلامی ایران در راستای صلح و همکاری تیمی در نظام جهانی است.  

وی در توضیح مراحل اجرایی شدن این المپیاد بین‌المللی بیان کرد: در حال حاضر شورای راهبردی المپیاد دانش‌آموزی هر دو هفته یک‌بار با تولیت مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان در آن مرکز تشکیل می‌شود، که اعضای این شورا متشکل از مسئولین ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، امور بین‌الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دفتر امور بین‌الملل مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش می‌باشد و در حال حاضر آخرین خروجی آن تدوین و اصلاح اساسنامه نخستین المپیاد بین‌المللی سلول‌های بنیادی  و پزشکی بازسابی است. پیش‌بینی می‌شود تا یک هفته دیگر این اساسنامه نهایی شود.

رئیس کمیته علمی المپیاد دانش‌آموزی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی نکته مهم دیگر را این مسئله عنوان کرد: این المپیاد جنبه نگرشی داشته و جزء معدود المپیادهایی است که در نظر دارد نگاه مبتنی بر نگرش فناوری و کارآفرینی را در  میان دانش آموزان تسری دهد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/5730/ثبت-نخستین-المپیاد-بین‌المللی-دانش-آموزی-سلول‌های-بنیادی-و-پزشکی-بازساختی-به-نام-ایران
بستن   چاپ